Mikkel Mac er den lynhurtige danske kører, der i 2016 var med til at køre forretningsmanden og Bil Magasinet-stifteren Johnny Laursens Ferrari 458 GT3 over målstregen i 24-timers-løbet i Le Mans.
Vi var mange danske fans, der hujede og skreg, når Mikkel, Johnny og Christina Nielsen kom forbi i dansker-Ferrari'en med det karakteristiske V8-vræl, men hvor står Mikkel i dag?
Karrieren går forrygende. Sidst i oktober kørte han sit andet store mesterskab hjem i en Ferrari 488 GT3 foran fabriksteams fra Lamborghini, BMW, Mercedes-Benz og Audi.

Det amerikansk ejede og Ferrari-støttede Luzich Racing vandt det europæiske International GT Open-mesterskab i denne Ferrari 488 GT3.
© Formula RacingFerrari: Vind et mesterskab til os
Hvorfor Ferrari?
"Jeg vandt Maserati Trofeo-mesterskabet i 2013 og har siden kørt Ferrari. Jeg er rød om hjertet. Det skal være Ferrari!" siger Mikkel.
Han indgik i 2018 en kontrakt med Ferraris fabriksteam. Den indeholdt tre delmål:
Kom inden for 2/10 sekund af din teamkammerat, fabrikskøreren Alessandro Pier Guidi, vind International GT Open-mesterskabet – og lad være med at ødelægge bilen.
"Jeg klarede tidskravet og var lige så hurtig som de øvrige fabrikskørere. Jeg vandt mesterskabet i en Ferrari. Og jeg ødelagde ikke bilen. Det eneste jeg ødelagde i 2018-sæsonen var en karrosseridel til 200 euro."

Mikkel Mac sikrede karrierens store mesterskab for Ferrari i en nervepirrende finale i Barcelona i oktober. Den 25-årige dansker tog sammen med italienske Alessandro Pier Guidi titlen i Pro-klassen i den europæiske GT Open-serie.
Bilen - og ikke manden - skal være hurtig
Hvorfor er racing en teamsport?"Hvis min teamkammerat har et setup, hvor han er et sekund hurtigere end mig og 3/10 hurtigere end alle andre biler, må vi finde et setup, hvor vi er lige hurtige, og måske kun 1/10 hurtigere end alle andre. Sådan lærte jeg at tænke, da jeg kørte med Johnny Laursen for Formula Racing. Bilen skulle ikke sættes op til at være hurtigst i kvalifikationen, den skulle være hurtig i løbet. Det gjorde Johnny – og dermed teamet – hurtigere."
Hvad betyder smidighed for et team?
"Det betyder alt, for du er nødt til at kunne forberede dig på alt op til et langdistanceløb. Alle fra den øverste chef til ham, der står og vasker hjul, skal høres, for alle er lige vigtige."
Racerkørere er altid på jagt efter sponsorer og investorer?
"Ja, sådan er gamet. Hvis jeg får en fabrikskontrakt, har jeg en eller to pladser på hjelmen eller køredragten, som kan sælges. Jeg kan invitere samarbejdspartnere på rundtur i garagen, og lade dem sidde i bilen og få taget billeder. Det giver adgang til ting, du ellers ikke kan købe dig til."
Mikkel Mac forrest i feltet i Barcelona.
© Formula Racing"Hvis man ikke kører Formel 1 eller kan relatere til det, er det meget svært at få plads i medierne. Det er jeg helt ærlig omkring. Under 24-timers Le Mans får man omtale i en eller to uger, men ikke mere. Der er mere værdi i private aftaler samarbejdspartnere, hvor man dyrker motorsporten, for eksempel ved at involvere dem i racerløbene eller gøre det muligt for dem selv at komme bag rattet på en racerbane – eller sidde ved siden af mig. Det er store muligheder for fantastiske oplevelser i den her branche."
Kan man købe en tur i en LaFerrari?
"Ja, gerne! Jeg deltog med en til Sportscar Event, som udløste mange vilde reaktioner på langsiden af FDM Sjællandsringen. Sådan et arrangement kan en privat samarbejdspartner også lave."
Men det er en usikker profession at være racerkører?
"Det er det. Man er nødt til at vente på, at den rigtige underskrift er sat. Som tingene ser ud nu, har jeg arbejde næste år, og forhåbentligt hos Ferrari."
Mikkel Mac
25-årig racerkører fra Nykøbing Falster
Karriere
2012 Danish Thundersport Championship
2013 Maserati Trofeo
2015 European Le Mans Series
2016 European Le Mans Series + 24-timers Le Mans med Formula Racing
2017 International GT Open
2018 International GT Open Pro-mester sammen med Alessandro Pier Guidi i Ferrari 488 GT3 for Luzich Racing