Der er en vis fransk og selvhøjtidelig stemning ved denne præsentation af den faceliftede DS 5. Det er nemlig i år 60 år siden, at Citroën rev bukserne af bilentusiaster verden over, da de fremviste den oprindelige Citroën DS i 1955. Modellen havde en helt unik justerbar hydraulikundervogn, og så var designet uhyre elegant. Undervognen var efter sigende så komfortabel, at man skulle indtage et par kraftige søsygepiller inden afgang, hvis man havde vundet en bagsædeplads.
Den nye og faceliftede DS 5 er måske ikke helt så banebrydende som sin noget ældre forgænger, men den har alligevel en stor nyhed med i ærmet. Dette er nemlig den første model i det selvstændige DS-mærke. Det betyder også, at der ikke er nogle Citroën-logoer at finde på bilen.
Den første DS 5 havde et hav af knapper på midterkonsollen, og en del af dem er nu integreret i touchskærmen, mens kabinens grundlæggende design som et cockpit er bibeholdt. Heldigvis.

Sidste DS 5 fik ved præsentationen særligt kritik fra frankofile, der drømte sig til C5’erens svævende hydraulikundervogn. De mente, at DS 5 var for hård og ukomfortabel. Væskeundervognen er dog slet ikke kompatibel med platformen, der er arvet fra C4, hvorfor den faceliftede stadig bruger konventionel affjedring.
Dog har den fået nye støddæmpere med den såkaldte PLV-teknologi, der giver en mere progressiv dæmpning. Det har gjort DS5 mere komfortabel, men uden at kræve søsygepiller i kurverne. Desværre sætter styretøjet en stopper for det sjove.Feedback fra forhjulene er ikke-eksisterende, og et bredt dødpunkt i midterstillingen signalerer, at den helst vil køres på de lige stræk.
DS 5’eren kommer til Danmark med én benzinmotor, to diesel og i en firehjulstrukket hybridvariant.
Testbilerne er udstyret med benzinmotoren på 165 hk og den store diesel med 180 hk. Benzineren gør et hæderligt stykke arbejde med 240 Nm fra 1.400 o/min, men er anonym. Dieselen er derimod det rigtige valg til DS 5. Der er 400 Nm på lager fra 2.000 o/min, den er støjsvag, og så passer den magelige karakter af en diesel bare bedre til DS 5.
DS 5 BlueHDI 180 aut.
Motor R4, 1.997 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 180 hk ved 3.750 o/min
400 Nm ved 2.000 o/min
0-100 km/t 9,2 sek.
Topfart 220 km/t
Forbrug EU-miks 22,7 km/l
Årlige afgifter 2.880 kr.
Mål (L/B/H) 453/ 212/ 153 cm
Vægt/last/påhæng 1.540/585/1.500 kg
Bagagerum 468 liter
Dæk 225/50R17V
Pris: 580.490 kr. (DS5 fås fra 489.990 kr.)
Privatleasing: fra 3.995 kr.
Samtidig med lanceringen af den faceliftede DS 5 introduceres muligheden for privatleasing i samarbejde med Nordania Finans A/S. I første omgang drejer det sig om DS 5 BlueHDi 120, som udstyrsmæssigt er baseret på Design Business Line: Udbetalingen er 25.000 kr. og den månedlige leasingydelse 3.995 kr. ved 3 år/45.000 km inkl. serviceaftale og standarddæk. Senere vil der også være mulighed for privatleasing af DS 5 BlueHDi 180 EAT6.