Første fotos: Ny DS4 vil konkurrere med Audi A3

4. model i DS programmet hedder meget passende DS4. Den placerer sig over DS3 Crosback, men under DS7 Crossback - og DS4 hedder ikke Crossback

7. februar 2021 af Mikkel Thomsager

Almindelige DS4

Muskuløst design med et anstrøg af finesse udvendig og fransk avant-garde indvendig. Sådan tager modellerne i DS-programmet sig ud, og det er i høj grad tilfældet for den nye, fjerde model i programmet. 

DS4 hedder modellen meget passende. Navnet skyldes dog ikke, at det er den fjerde model, men at den passer i modelrækkefølgen mellem den mindre DS3 Crossback, og den større DS7 Crossback. 

Den fjerde model hedder DS9, men den er endnu forbeholdt det kinesiske marked.

Med DS4 dropper DS ”Crossback”-tilnavnet og gør det i stedet at gøre det til en version. DS4 kommer således i tre udgaver, som reelt blot er udstyrsvarianter. Basis-modellen hedder DS4, men denne fås som ”Performance” med vægten lagt på sporty udtryk, og som ”Cross”, med vægten lagt på et SUV-udtryk.  

Standard DS4

21" head up display i forruden

I udtryk og profil, der bedst beskrives som en SUV-coupé, minder DS4 om den også nye Citroën C4, men de to modeller har intet med hinanden at gøre. Teknisk set DS4 bygger på den mere avancerede EMP2-platform, som også bruges i både DS7, Citroën C5 Aircross og Peugeot 508. Men DS4 strækker grænserne ved at stille med kæmpehjul: 20” hjul og en hjuldiameter på 72 cm er standard.

Det er PSA-koncernens (Peugeot, Citroën, Opel og DS) politik, at DS-mærket skal være først med den nye teknologi, og DS4 stiller med flere nye teknologier. Det gælder et nyt infotainment-system, med en trykfølsom skærm placeret mellem forsæderne.

Nyt er også koncernens hidtil største head up display, som angiveligt fylder 21” på forruden. Det kan også vise mange flere informationer end hidtil. Sikkerhedssystemerne er også opdateret med DS Drive Assist 2, som omfatter semiautomatisk vognbaneskift.

Kabine fra DS4 Cross

PHEV med 225 hk

Derudover gør DS et stort nummer ud af, at materialerne i kabinener opgraderes med flere ny overfladekvaliteter på både læder, plastik og kulfiber. Kabinens design er en historie i sig selv. Det udtrykkes DS’ tag-line, som er ”Spirit of Avant Garde”.

Teknisk set benytter DS4 den efterhånden kendte opladningshybrid-drivline på 225 hk, som også benyttes i både Opel Crossland, Peugeot 3008/5008 og Citroën C5 Aircross og flere.

Udgangspunktet er den kendte 1,6 liters motor på 181 hk integreret med en el-motoren. Sammen er de to forbundet til de trække forhjul med den kendte 8-trins automatgearkasse.

DS4 Cross

I Danmark efter sommerferien

Ved præsentationen, der foregik digitalt, antydede DS-folkene, at der kunne komme en elversion, lige som man kan forestille sig, at der kommer en version med 300 hk og firehjulstræk, i det en elmotor nr. 2 er placeret ved bagakslen.

Den nye DS4 ventes først til Danmark efter sommerferien. Priserne er endnu ukendte, men ved præsentationen slog DS-folk fast, at den nærmeste konkurrent er Audi A3, der starter ved 325.000 kr. med automatgear, og at en DS4 bliver billigere end en DS7, der starter ved 410.000 kr. 

Vi gætter på prisstart under 350.000 kr. for en veludstyret DS4.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...