© Søren Juul

Første tur: Ny Dacia Sandero er ikke længere en billig spand

Tredje generation af den rumænske minibil har endelig fået adgang til hylderne med moderne Renault-stumper og det kan mærkes. Læs vores førstehåndsindtryk og få prisen på den nye Dacia Sandero her.

22. januar 2021 af Søren Juul
*Artiklen er opdateret den 9. februar 2021*

Priser på Dacia Sandero

Dacia har oplyst nye priser på den nye minibil, og fidusen er kun blevet mere fremtræden: Fraprisen er nemlig 3.000 kr. lavere end forventet, og ligger på 119.990 kr. Vil du have Comfort-varianten, skal du af med 136.990 kr., og skal denne have CVT-automatgear, koster den fra 158.990 kr.

Er du ude efter den høje Stepway-variant, starter priserne ved 149.990 kr., og skal du have Comfort-varianten af Stepway, koster det fra 164.990 kr. Til sidst kan du toppe dit komfort-eventyr med CVT-automatgear, der bringer startprisen op til 186.990 kr.

Hvad er det for en bil? 

Tredje generation af Dacia Sandero er fortsat en prisfokuseret minibil med fire døre og stor bagklap. Som hidtil kan du også bestille den i en SUV-inspireret version med ekstra frihøjde kaldet Stepway.
  
Forrige generation var et udpræget discounttilbud bygget på aflagt Renault-mekanik. Prisen får nu et lille nøk opad, men mekanikken tager et tigerspring fremad: Sandero den 3. deler platform med den nuværende Renault Clio (og en stribe andre biler i Renault/Nissan-alliancen).
 
Det har gjort det muligt at installere mere moderne sikkerhedsudstyr i bilen som seks airbags, automatisk nødbremse, overvågning af blinde vinkler og hill start assist. 

Dacia Sandero Stepway har 37 mm højere frihøjde end den almindelige Sandero. Merpris for Stepway-versionen er 25.000 kr. 

© Søren Juul

Jamen, ligner den ikke sig selv?

Jo! Men man er ikke i tvivl om at den nye Sandero er en spritny og mere strømlinet bil. Karrossen er lidt lavere til gavn for aerodynamikken og i hvert hjørne sidder lygter med en ny og karismatisk "dobbelt-Y" LED signatur. 


Samtidig har Dacia skruet lidt op for SUV-attituden i Stepway-varianten, der har fået et mere fremtrædende skørtesæt og nogle fikse tagrælinger, der kan stilles på tværs og bijobbe som tagbøjler. 


Og nok så vigtigt for nedtoning af discount-stemningen: Forgængerens spinkle vippe-dørhåndtag er skiftet ud med nogle fikse nye greb, der betjenes med et snuptag.

Den forrige Sandero blev præsenteret i 2012 og vil ikke blive savnet.

Hvordan er kabinen i den nye Dacia Sandero?

De største nyheder gemmer sig indenfor i den nye Sandero, der opleves 10 år yngre end forgængeren, når det kommer til design, komfort og udstyr. 

Rattet kan nu justeres i to retninger, forsæderne er til at holde ud at sidde i og der er kommet aircondition og nøglefri adgang til bilen med et kort a la Renault. På højeste udstyrsniveau (der er to at vælge i mellem) har instrumentpanelet tilmed pynteelementer af stof på instrumentbordet, der kamuflerer en del af den stygge hårde plastik. 

Finish og materialer føles stadig billigere end konkurrenternes, men sammenlignet med den gamle Sandero er der virkelig sket fremskridt i kabinen. Den er ok!

© Søren Juul

Der kan vælges mellem tre infotainmentsystemer – i basisversionen bruger man sin egen telefon til radio/navigation via en app. Næste løsning hedder Media Display, der benytter en 8" trykfølsom skærm til DAB-radioen, Android og Apple CarPlay.

I testbilen sidder Media Nav systemet med en 10" skærm med indbygget navigation, som fungerer fint og endnu bedre med Apple CarPlay. 

Der er kommet 42 mm mere benplads - og mere skulderplads i Sandero, der opleves som en særdeles rummelig minibil. 

Eneste motor du kan få i din Sandero: 1,0 liters 3-cylindret turbobenziner med 90 hk og 160 Nm. 

Hvilke motorer kan jeg få til Sandero?

Motorudvalget består i skrivende stund kun af en 3-cylindret 1,0 liters turbobenzinmotor med 90 hk, der kan parres med en 6-trins manuel gearkasse eller en automatgearkasse af CVT-typen.

Med andre ord kan du skyde en hvid pind efter en dieselmotor, ligesom Dacia for nuværende ikke har planer om at elektrificere motorrummet med hybridteknologi fra Renault, da det er for dyrt. 

Hvad koster Sandero, og hvordan kører den?

Sandero-priserne starter ved 119.990 kr. – hvilket er en prisstigning på cirka 10.000 kr. i forhold til den gamle Sandero (ifølge Bil Revyen), men man får også meget mere bil for pengene.

Vi har kørt både Sandero og Sandero Stepway i byen og på motor- og landevej, hvor den gjorte sig bemærket på godt og ondt.
  
I forhold til den gamle Sandero, der leverede transport fra A til B billigst muligt og ikke så meget andet, er der flere gode ting at glæde sig over i den nye. Den er behagelig blødt affjedret, kabinen fungerer fint og motoren gør en hæderlig indsats, når man tager det hele med ro. 

Har du travlt eller er typen, der elsker synet af en snoet landevej, vil du have svært ved at finde dig til rette i en Sandero, som stadig vægter pris og snusfornuft højere end klassisk køreglæde. Styretøjet er blottet for føling med forhjulene, undervognen virker direkte uoplagt i sving og den 90-heste motor forekommer overbebyrdet i under fuld acceleration – især hvis den skal arbejde sammen med CVT-gearkassen. 

Du kan læse den endelige dom over den nye Dacia Sandero i et kommende nummer af Bil Magasinet. Du kan tegne et abonnement lige her. 

Priser Dacia Sandero og Sandero Stepway

Sandero TCe 90 Essential 122.990 kr.
Sandero TCe 90 Comfort 139.990 kr.
Sandero TCe 90 Comfort CVT 161.990 kr.

Sandero Stepway TCe 90 Essential 149.990 kr.
Sandero Stepway TCe 90 Comfort 164.990 kr.
Sandero Stepway TCe 90 Comfort CVT 186.990 kr

Essential udstyr: fuld LED lygter, automatisk nødbremse, aircondition og DAB-radio.
Comfort udstyr: + højde og dybdejusterbart førersæde, elektriske sidespejle i karosserifarve, parkeringssensorer og mediadisplay med fire højtalere.

Den nye Dacia Sandero lander hos de danske forhandlere i uge 9 - premieren kan blive udskudt på grund af corona-restriktioner. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...