Priser på Dacia Spring
Dacia har en eldrevet lillesøster til Dacia Duster på vej. Den hedder Dacia Spring Electric og er et bud på en kompakt elbil med lav pris, som opfylder alle de behov, man kan stille til en lille, høj elbil med dagens teknologi.
Priserne begynder ved 159.990 kroner. Spring kan rumme fire voksne og køre op til 230 km på en opladning (WLTP).
Tjek prisen for 3 numre af det trykte Bil Magasinet - det er billigere, end du tror!
Spring Electric er 373 cm lang, 162 cm bred og 151 cm høj, har plads til fire voksne og et bagagerum på 300 liter.
Dacia med topfart på 125 km/t
Elmotoren er på 44 hk, hvilket ikke lyder af meget – drejningsmomentet på 125 Nm er dog tæt på det samme som i 0,9-liters TCe-motor på 90 hk. Den sidder blandt andet i en Renault Clio eller i den nuværende Dacia Sandero. Batteriet er på 26,8 kWh.
Topfarten er opgivet til 125 km/t.

Udstyr i Dacia Spring
Dacia Spring er baseret på den fælles CMF-A platform fra Nissan og Renault og er overraskende veludstyret. Sikkerhedsmæssigt har den som standard seks airbags og AEB nødbremsesystem. På komfortsiden er der som standard aircondition, 7 tommer multimediesystem med voice recognition, elruder og mulighed for at oplade og tjekke batteristatus via Dacia app. Desuden er der elspejle og tagrails med i pakken i billigste version.
Dacia Spring fås i to versioner – en Comfort og en Comfort plus. For 11.000 kroner ekstra får man udover standardudstyret også bakkamera, baksensor, metallak og 7 tommer skærm med Apple Carplay og Android Auto
Muligheden for DC ladning koster 5000 kr. og tilbydes i Comfort Plus
Dacia Spring kan lades på en halv time
Markedet for delebiler vokser – der er nu 9.000 Renault-biler i Europa i delebilsordninger. Med Dacia Spring har man lanceret en bil, hvor delebilsoperatørerne har adgang til bilens CANbus system og interiøret er designet, så det er nemt at vedligeholde - og kan holde til heftig brug.
Den gennemsnitlige delebilsbruger i storbyen har bilen i 40 minutter og kører 8 kilometer, så er der kun behov for opladning af bilen en gang om ugen. Dette kan i øvrigt ske med både DC og AC opladning. 80 % opladning klares på en time med 30 kW DC-lader, mens det tager fem timer at lade fuldt op fra en 7,4 kW ladeboks.

Dacia Spring som varebil
Flere storbyer har forbudt dieselbiler eller har planlagt at gøre det, og derfor fås Dacia Spring som varebil beregnet til såkaldt "last mile delivery". Som varevogn er der plads til 800 liter i varerummet og i alt 325 kg last.
Her er 3 år/100.000 km garanti, mens batteriet er omfattet af 8 år/120.000 km garanti.
