Den moderne minibil, Sandero
Dacia er et discount-mærke, der gerne vil se sine biler som alternativ til en tre-fire år gammel brugt bil, der koster det samme. Den fortælling hos Dacia-forhandleren er hverken overraskende eller provokerende, men med den nye Sandero bliver den noget udvandet – på godt og ondt.
Det afslører først og fremmest prisen, som er steget. Den gamle model kunne fås fra 110.000 kr., men nu starter prisen på 123.000 kr. Det er stadig billigt, men den testede Comfort med udstyr, som du forventer i denne klasse, starter ved 139.990 kr. Testbilen med metallak, alufælge og bakkamera løber op i 152.490 kr. Det er kritisk, fordi en Renault Clio starter ved 159.990 kr.
Med prisstigningen følger væsentlige forbedringer. Ikke mindst har Dacia fået Renault’s fine 3-cylindrede turbomotor på 90 hk med 6-trins manuel gearkasse. Den løsning flytter Sandero op blandt de moderne minibiler. Sandero føles villig og velkørende, styretøjet er meddelsomt, komforten er fin og støjniveauet acceptabelt op til 110 km/t. Generelt er køreoplevelsen fin og på højde med konkurrenterne i klassen.
Sandero er stadigvæk gammeldags
Andre steder afslører Dacia sig som en gammeldags bil. Tændingsnøglen skal bruges til at betjene centrallåsen og til at åbne tankdækslet, for nøglefri adgang eller start fås slet ikke.
Bundpladen i bagagerummet er en tynd masonitplade, der ikke dækker hele rummet, så mindre ting let falder ned i den upolstrede kælder, hvor en hvid flamingoblok holder bundpladen oppe. Det kan man måske alt sammen leve med, men det største problem er det manglende sikkerhedsudstyr. Sandero har faktisk en simpel nødbremse til byen, men manglen på frontkamera afholder den fra flere moderne systemer, hvorfor den må nøjes med to stjerner i sikkerhed hos Euro NCAP.
Dommen over Dacia Sandero
Det ligner et alternativ til en brugt bil, men Dacia indgår for mange kompromisser til prisen.
I Bil Magasinet kan du finde mange flere tests som denne. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!
Dacia Sandero 90 TCe Comfort
Pris: 139.990 kr.
Testbil: 152.490 kr.
Årlig afgift: 1.020 kr.
Ydelse: 90 hk og 160 Nm
Topfart: 178 km/t
0-100 km/t: 11,7 sek.
Forbrug: 18,9 km/l
CO2-udslip: 120 g/km
L/B/H/akselafstand: 409/185/150/260 cm
Vægt/last/påhæng: 1.147/415/1.100 kg
Bagagerum: 328-1.108 liter
Dæk: 195/55R16 Continental EcoContact