Friske former til Dacia Sandero - stadig til lav pris

Dacia er klar med 3. generation af Sandero. Nu mere plads i kabinen, nøglefri adgang og bedre infotainment

29. september 2020 af Mikkel Thomsager

Følgende er en opdatering af artikel fra 8. september. Blandt andet opdateret med flere fotos.

Dacia Sandero er discount-versionen af en Renault Clio. Den bygger på udgået Clio-teknik, og fremstår derfor teknisk set lettere bedaget allerede den dag, den blev præsenteret.

Men derfor behøver den jo ikke se kedelig ud. Dacia er klar med en ny Sandero og Sandero Stepway, som er en let forhøjet Sandero med plastikskærmkanter. Begge fås nu med smart led-signaturlygter foran, og frisk hækdesign, der minder om renault Clio.

Vokset på alle ledder

en nye 

Vokset lidt udvendig - meget indvendig

Den nye Sandero er vokset, men nærmest mere indvendig end udvendig. Den er således blevet 19 mm i længere, 21 mm bredere, men 20 mm lavere. Ikke desto mindre skulle der være blevet 42 mm mere knæplads på bagsædet, hvilket er ret meget i denne klasse. 

Til gengæld er bagagerummet næste uforandret 328 liter. Det er 8 liter mere end forgængeren. 


Ny kabine og mere sikkerhed

Blandt de nævneværdige forbedringer i forhold til forgængere er, at rattet nu er 4-vejsjusterbart, sæderne er helt nye med flere justeringsmuligheder. Infotainment-systemet er opgraderet i to niveauer, og Sandero fås nu med nøglefri adgang og start.

Renault siger ikke noget om crashtest-stjerner. Den udgående model var ok med 4 stjerner tildelt i 2013. Siden er kravene blevet større, men Dacia skriver, at den nye Sandero også skulle være blevet stærkere.

Standard er nu 6 airbags og automatisk nødbremse. 


Stadig til discountpris

De nye Sedanero-modeller introduceres i Danmark til februar, men priserne ligger endnu ikke klar, men Dacia bekræfter, at Sandaro fortsat skal være det nye alternativ til en ældre brugt bil.

Den nuværende Dacia Sandero starter ved 109.990 kr., og selv hvis den nye bliver 10.000 kr. dyrere, underbyder den stadig alle andre i minibilklassen.

I Danmark er Stepway-versionen, ud over det hævede karrosseri og skærmkanter tradtionelt og den mest luksuriøse version.  

Oprindelig Rumænsk bilmærke

Dacia er oprindelige rumænsk, og det blev etableret i 1968, men i 2004 reetablerede Renault mærket med Dacia Logan, og siden er det blevet til et helt program af biler, som er solgt i mere end 6,5 mio. eksemplarer, og Dacia slog rekord i 2019 med 737.000 solgte.

I Danmark er der solgt 24.500 Dacia heraf 4.800 Sandero.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...