Dacia Lodgy 1,6 Ambiance 7p

Lodgy er en simpel, konventionel og gammeldags bil, der er præcis så billig, som den er simpel

14. september 2013 af Mikkel Thomsager

Skal man altid være ærlig? Ja, men skal vi være helt ærlige, så slipper mange bilmodeller afsted med en lille løgn. Ellers ville en hel del biler være usælgelige.

Hvis ærlighed er en dyd, så findes selve dydigheden her i form af Dacia Lodgy: En simpel, meget konventionel og gammeldags bil, der er præcis så billig som den er simpel. Faktisk fortæller prisen alt: En rummelig 7-personers bil til 149.990 kr. Det lyder som slæden til himmerige for den prisbevidste familie med tre børn, som i øjeblikket er henvist til en udtrådt Nissan Primera stationcar fra 1994.

Både design, indretning og udstyr afslører, at Lodgy er en ny bil, der er designet og bygget på gammel teknik, og det mærkes fra første øjeblik i, du indtager førersædet. Hornkontakten sidder på blinkerstilken, plasticmaterialerne er hårde som en gravsten, og airbagen i passagersiden optager handskerummet, præcis som da den ekstra airbag blev indført tilbage i 90’erne. Selv den 1,6-liters benzinmotor nøjes med to ventiler per cylinder, og den har ingen turbo, hvilket står i skarp kontrast til nutidens familieslæder. Og der er en lang række andre løsninger, som stammer fra en svunden tid. Personligt følte jeg mig helt ung igen, da jeg kørte Lodgy. For sådan her var alle biler, da jeg var ung. Hele pakken fungerer dog overraskende godt, og på ét vigtigt område er Lodgy på omgangshøjde med dagens standard: Støjniveauet i kabinen er ganske acceptabelt. I hvert fald i varianten med den 82-hestes benzinmotor på 1,6 liter.

Lodgy følles ikke nær så varevognsagtig som eksempelvis Citroën Berlingo, og de andre i “Postmand Per”-bilklassen. Der er mere personbil over Lodgy, og trods størrelsen (L/B/H: 450/175/170 cm), er den forbavsende nem at håndtere i byen, hvor den store motor med den lille effekt også er tilstrækkelig.

På motorvejen kommer Lodgy dog til kort. Her holder man sig pænt i indersporet, dels forbi overhalinger skal planlægges lang tid i forvejen, og dels da bilen over 110 km/t er lige så retningsstabil som Agger-færgen i stormvejr.

Kan du nøjes med fem siddepladser, starter prisen ved 129.990 kr., og så er der et bagagerum på 827 liter. For ekstra 20.000 kr. får du et par ekstra siddepladser bagerst, hvilket reducerer bagagerummet til 207 liter. Det kan dog foldes væk og fjernes, og med sædet følger en del andet udstyr såsom sædevarme, fjernbetjent centrallås og andet, som gør Ambiente til 149.990 kr. til det indlysende køb. Du skal stadig tilkøbe aircondition til 5.990 kr., og selv med metallak til 5.990 kr., står Lodgy stadig til en pris, der virker helt ærlig.

Dacia Lodgy 1,6 Ambiance 7p

Pris 149.990 kr.

Motor R4, 1.598 cm3, 8V
Ydelse 82 hk ved 5.000 o/min / 134 Nm ved 2.800 o/min

Topfart 160 km/t 0-100 km/t 14,5 sek. | EU-miks 14,1 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.