dacia jogger 7 sæder billig

Forenden fra Dacia Sandero viderefører det vandrette Y i forlygterne til Jogger.

© Dacia

Danmarks billigste 7-personers MPV er... Faktisk fin?!

Dacia Jogger er egentlig bare en Sandero i rustvogns-format og med plads til 7 personer - men det er slet ikke en dårlig ting

4. februar 2022 af Frederik Hauschildt & Mikkel Thomsager

Mød Sandero's storebror

Det var ikke mange måneder siden, at vi for første gang fik besøg af Dacia's nyeste minibil, Sandero. Den hævede prisen i forhold til forrige generationer, men tilbød også langt mere ny-bils-følelse for prisen. 

Det samme kan i grunden siges for Dacia Jogger, der erstatter både Lodgy og Dokker.

I kabinen er der i bedste fald et lille infotainment-anlæg i den billigste version helt nede fra 179.990 kr., men hvis du vil have syv sæder, som afgjort er Jogger's partytrick, så starter den ved 184.990 kr.

Udstyr som elektronisk håndbremse, klimaanlæg og nøglefri adgang følger med den højeste udstyrsversion til 209.990 kr. 

Pris og udstyr på Dacia Jogger

Priserne starter ved 179.990 kr. med fem sæder og 110 hk benzinmotor. Men for blot 5.000 kr. ekstra får man to ekstra siddepladser.

Billigste version hedder Essential og har som standard LED for- og baglys og et infotainmentsystem, der kan styres af mobiltelefonen. Sikkerhedudstyret er beskedent men seks airbags og nødbremse er standard.

Næste udstyrstrin "Comfort" koster 15.000 kr. ekstra og har aircondition, elspejle, fartpilot, parkeringssensorer og 8" touchskærm standard.

Højeste udstyrsversion hedder "Extreme". Her får man udvendige design-detaljer med et mere råt udtryk, 16 tommer alufælge, og automatisk klimaanlæg, bakkamera og nøglefri adgang. Da starter prisen ved 209.990 kr.

dacia jogger 7 sæder billig

SUV, MPV eller rustvogn? Dacia pitcher Jogger som en MPV, men med 20 cm i frihøjde kunne den også sagtens kaldes en form for crossover.

© Dacia

Jogger er Sandero i rustvogns-format

Interiøret i Jogger er i udgangspunktet løftet direkte fra Sandero. Det gælder i øvrigt for meget af bilens teknik idet de deler platform. 

Motoren er også den samme, men i Jogger producerer den 110 hk frem for 90 hk. Kigger man på B-stolpen i profil, kan man nærmest se, hvor Sandero slutter, og Jogger starter - nærmest lidt som en rustvogn.

Udseende uagtet er Jogger, præcis som en rustvogn, meget rummelig. Bagagerummet måler som udgangspunkt 708 liter, men udstyres Jogger med den tredje sæderække, udnyttes pladsen i stedet til både knæ og frisure: Jeg måler 190 cm i højden, og passede uden problemer.

Det højeste udstyrsniveau, Extreme SE, kommer med de bagerste sæder som standard, men hvad nu, hvis du ikke skal bruge dem? Svaret er simpelt: Sæderne kan fjernes, og vejer desuden ikke særligt meget. De er nemme at smide i garagen eller entréen, hvis Jokker skal bruges som fragtskib frem for cruiseskib.

dacia jogger 7 sæder billig

Alle sæderne bag forsæderne kan foldes ned - i det tilfælde får ud 1.819 liter at pakke på.

© Dacia

Gammeldags teknik i Dacia Jogger

Der er få steder, hvor du dog endnu kan mærke, at Dacia Jogger er en billig bil. Naturligvis er de dyre materialer sjældne: Det stofbetræk, som dækker over instrumentbordet, er det fineste materiale i hele kabinen. 

Hvad angår udstyr, så er adaptiv fartpilot og linjevogter en by i Rusland, og Dacia bryster sig i stedet af aircondition og elektronisk håndbremse. 

Sikkerheden er dog ikke direkte frygtindgydende: Seks airbags beskytter kabinen, og en automatisk nødbremse sørger for, at du ikke brager ind i forankørende. Du kan også udstyre den med en blindvinkel-advarsel.

Med 110 hk til en 6-trins manuel gearkasse er drivlinen en smule underspillet. Den 3-cylindrede turbomotor er rigeligt, hvis du skal fragte et sæt journalister rundt i de sydfranske bjerge, men hvis du fylder samtlige siddepladser op eller hægter de 1.200 kg på krogen, som Jogger må trække, så er historien givetvis en anden.

dacia jogger 7 sæder billig

Baglygterne ligner lidt dem fra en Volvo - men lad dig ikke snyde! Jogger er både billig og rumænsk.

© Dacia

Ingen hybrid - endnu

Den sidste store nyhed, som Jogger bringer på banen, er hybriddrift. For første gang i Dacia's historie er det muligt at udstyre en bil med hybriddrivline - dog ikke af den danskervenlige, opladelige slags.

I stedet består hybridsystemet af en 1,6-liters benzinmotor og en mindre elmotor, der samlet leverer 140 hk - præcis som i hybridmodellerne Renault Clio og Arkana.

Dacia Jogger lander i Danmark i starten af marts, hvor den 'lille' 1,0-liters 110 TCe-motorvariant kan købes, og ifølge Dacia's estimater, leveres inden for 3 måneder.
Hybrid'en følger om et års tid.

dacia jogger 7 sæder billig

Det gode, gamle Dacia-logo får lov at blive lidt endnu - Jogger lanceres nemlig ikke med Dacia's nye image.

© Frederik Hauschildt

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...