© bilmagasinet.dk

Premiere: Citroën DS4

Eksklusiv ny model i Golf-klassen med læder som standard

1. september 2010 af Steen Bachmann

Citroëns anden model i den nye DS-serie får verdenspremiere på udstillingen i Paris, der er åben for publikum 2.-17. oktober 2010. Den nye Citroën er 427 cm lang, hvilket svarer nøjagtigt til Citroën C4, men den er syv cm højere og har et mere moderne udtryk med langstrakte, ubrudte linjer.

DS-serien skal være en selvstændig modelserie med mere eksklusive og dyrere biler end de almindelige Citroën'er.

Fronten på DS4 viser, at bilen tilhører DS-produktlinjen med de dobbelte vinkler i kølergitteret og det særlige DS-logo på hjelmen, LED-lysene skal bidrage til at give et eksklusivt udseende. Set i profil er de mørke sideruder indrammet af en kraftig kromliste, og de markerede hjulkasser fremhæver de store hjul, som kan være op til 19 tommer. Taget afrundes af en spoiler.

Bagfra er hensigten, at kromkanten på den nederste del af bagkofangeren og lygter med LED-lys skal fremhæve baglygternes boomerang-form både dag og nat.

Panoramaforrude
Bag rattet slutter instrumentbordet sig om føreren, og instrumentskiverne kantet af krom lyser føreren i møde. Instrumentbordet er monteret med et særligt blødt materiale (slush) med en speciel overflade.

Panoramaforruden giver en udsynsvinkel opad på 45 grader, og sammen med den let forhøjede siddeposition skal den give et godt overblik over trafikken.

Køberen af DS4 kan vælge mellem fem typer læder, bl.a. tofarvede, for at give sin bil et personligt udtryk. På højeste udstyrsniveau er også instrumentbord og dørpaneler betrukket med det fineste læder, og forstolenes overflade er udført med en særlig syning af læderet, der skal lede tankerne hen på kæden til et eksklusivt armbåndsur.

DS4 har elektrisk servostyring, og i udgaver med den største motor er DS4 desuden udstyret med særligt store bremseskiver foran, idet de ventilerede skiver har en diameter på 340 mm. Standard i alle udgaver er en række systemer såsom elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistent.

DS4 har skjulte bagdøre a la Seat Leon, som man først opdager, når man tager fat i dørgrebet, der er integreret i døren. Samtidig er fordørene også mindre, og dermed ikke så tunge at manøvrere, når man sætter sig ind i bilen. Bagagerummet kan rumme 370 liter og DS4 har ifølge Citroën plads til tre voksne på bagsædet. 

To diesel- og tre benzinmotorer
Ved lanceringen kan DS4 leveres med to dieselmotorer med partikelfilter: HDi 110 (der også kan leveres som e-HDi) og HDi 160 samt tre benzinmotorer, der er udviklet i samarbejde med BMW: VTi 120, THP 155 og den nye THP 200 hk. Den sidstnævnte er baseret på 1,6-liters motoren og yder 200 hk og et moment på 275 Nm ved 1.700 o/min.

Alle motorer leveres med 6-trins gearkasser, enten manuel eller manuel med elektronisk styring, E6G.

I udviklingen af bilen er der lagt vægt på dæmpning af støj. Her er støjdæmpende forrude, særlige tætningslister på karrosseri og døre samt en type udvendig liste, som normalt er forbeholdt store luksusbiler, og endelig støjdæmpningen i motorrummet.

Hybridudgave
DS4 kan leveres som en såkaldt mikrohybrid. Den har tilnavnet e-HDi og kombinerer dieselmotor med aut. start/stop-system, som sætter motoren på stand by i alle de situationer, hvor bilen holder stille (lyskurve, trafikprop m.m.). Systemet fungerer med en starter/generator af seneste generation samt en elektronisk styret booster, der får motoren til at starte med det samme igen (0,4 sek.). Den elektroniske styring af generatoren gør det samtidig muligt at genindvinde energi ved deceleration. Desuden er gearingen i den elektronisk styrede gearkasse optimeret.

DS4 forventes til Danmark i foråret 2011.

Er du interesseret i en ny DS4? Få 3 gode tilbud på den her

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...