Citroëns kamp for logoer
Citroën's moderselskab, PSA Group, bad Volvo om at stoppe med at bruge Polestars logo allerede i 2017. De mente at Polestars logo, der består af to vinkler - på fransk chevron - arrangeret i et krydsmotiv minder for meget om Citroëns 121-årige dobbelt-chevron-emblem.
Problemet er dog nok så meget, at Citroën har valgt en lignende løsning til logoet i sit premium-mærke, DS.
Volvo ignorerede anklagerne og Citroën tog anklagerne til EU's Intellektuelle ejendomsret, desværre for Citroën fik de ikke medhold. Så Volvo fortsatte med at bruge Polestar logoet over hele verden indtil nu.

Polestars logo er lånt fra deres Twitter. Her ses de to logoer med ligende skygger og alligevel er de ret forskellige, eller hvad synes du?
Konsekvenserne ved retskendelsen
Nu har en fransk domstol givet Citroën medhold, og har beordret Polestar til at betale €150.000 (1,125 millioner kr.) til Citroën. Det er ikke mange penge for et selskab af den størrelse. Eksempelvis er det kun 0,05% af hvad Volvo (Polestars moderselskab) bruger på reklamer i Frankrig årligt, men konsekvenserne kan blive store.
Desuden skal de også betale advokatsalær på € 70.000 (525.000 kr.). Polestar blev også forhindret i at bruge sit logo i Frankrig i seks måneder fra udstedelsen af retskendelsen i juli 2020 altså kun ca. 2 måneder endnu.

Her er det Polestar (venstre) og Citroëns DS logo (højre).
Har det nogen betydning overhovedet?
Retskendelsen handler altså kun om Frankrig, hvor der endnu ikke er mulighed for at købe de elektriske Polestar biler endnu. Så egentlig har det ingen betydning for mærket udover de finansielle bøder/advokatsalær, der skal betales.
Polestar blev oprindeligt lanceret i 2009 som Polestar Performance, et præstationsundermærke fra Volvo, som du kender det fra AMG for Mercedes, M fra BMW og Quattro fra Audi.
Polestar-logoet blev introduceret i 2017, da mærket blev en selvstændig producent af elektrificerede præstationsbiler og øjeblikkeligt derefter begyndte Citroën at klage over ligheden. Læs her om Polestar 1.
Hvad synes du om striden? Er Citroën domstols kamp en overreaktion, eller er der noget om snakken?
