Kan vi gennemføre æggekurvs-testen i en 2CV uden at smadre et eneste æg?

2CV-ejer Lars giver en hæsblæsende tur på en hullet grusvej i et militært øvelsesterræn med en kurv æg på bagsædet. Er 2CV så godt affjedret, som rygtet siger?

3. maj 2018 af Steen Bachmann

I forbindelse med den danske lancering af den faceliftede Citroën C4 Cactus demonstrerede Citroën inspirationen bag den nye type affjedring på mellemklassebilen – den originale 2CV.

Mærket har stukket en kurs ud mod komfort som i gamle dage, men med de tekniske forbedringer, der hører til en bil årgang 2018. En moderne Citroën skal være blødt affjedret uden at skvulpe rundt og uden at miste et godt vejgreb. Det er pointen bag C4 Cactus.

Udviklet til franske bønder 

Citroën 2CV blev udviklet til franske bønder, der skulle kunne køre i marken og arbejde og i kirke om søndagen iført hat i én og samme bil. Populært sagt skulle den være så blødt affjedret og med så lang dæmpervandring, at man kunne sætte en kurv med æg på bagsædet og køre rundt ude på markeden uden at et eneste æg gik i stykker.

Har myten noget på sig? Steen Bachmann får en highspeed-tur med 2CV-ejer Lars Lindskov fra Jyllingerup på Midtsjælland, der her har de tunge træsko på: 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.