Tredje generation Berlingo
Citroën Berlingo er tilbage i tredje generation. Den udgående model fra 2008 var sidste år den mest solgte Citroën-model i 17 lande, og køberne er ligeglade med, at det ikke er markedets mest moderne model: De vil have plads, og dét får de.
Krav om øget sikkerhed, en mere moderne og opkoblet kabine og lavere emissioner betyder dog, at det er tid til tredje generation.
Hvor tester vi Berlingo?
Den danske presse kører første gang den nye model vest for Paris. Det sker med udgangspunkt fra hestestutteriet La Barn, for selv om det ville være mere relevant at udlevere testbiler fra en folkeskole eller et villakvarter, vil Citroën snobbe opad.
Det bliver nok lidt tungt at få godsforvalteren ud af sin Range Rover Sport og over i en Berlingo, men en ny og mere smart designstil skal trække i dén retning.
Aha, okay, det er godt nok en optimistisk tilgang, men lad os se nærmere på modellen.

Berlingo har fået kortere udhæng fortil og en højere og mere lodret fronthjelm. Forruden er rykket 20 cm fem i forhold til den udgående model fra 2008.
© Bil MagasinetHvem skal købe en Berlingo?
Berlingo er for dem, der har en masse unger og/eller kører rundt med en masse skrammel.
Det er ikke en styre- og svingglad bil som en Ford Fiesta ST. Vil du have dét, er du kommet til den forkerte artikel.
Det handler om plads, praktisk ind- og udstigning, og en masse rum til stort og småt skrammel.
Ny teknologi omfatter en velfungerende 8" skærm med spejling af indholdet på din smartphone, og så er her ialt 19 assistent-systemer fra PSA-koncernen. De omfatter aktiv fartpilot (med køassistent på biler med automatgear), nødbremse, der registrerer fodgængere og cyklister, og aktiv vognbaneassistent, der hjælper med at blive mellem vejstriberne.

Hvilke motorer er der i Citroën Berlingo?
Ved lanceringen til efteråret fås en 1,2 turbobenziner med 110 hk og 6-trins manuel gearkasse. Den er fin til bilen, og der er ingen grund til at vente på den større 130 hk Puretech benziner, der først kommer til Danmark midt i 2019.
Diesel er den nye og støjsvage 1,5 HDi med 100 eller 130 hk - den mindste har fem gear og den store seks. Igen - der er ingen grund til at bruge penge på den store, for den lille med 100 hk kører op til 23,2 km/l og har passende med motorkraft.
Den håbløse semi-automatiske gearkasse i forgængeren med robotstyrede manuelle gearskift er afløst af en ny 8-trins automatgearkasse, der fås til alle motorvarianter.
Berlingo i forskellige størrelser
Berlingo kommer i to karrosserivarianter, M og XL. M er 440 cm lang og XL 475 cm. Den første ser okay ud, mens den anden er så grim, at du får ondt i øjnene.
Hvad koster Citroën Berlingo?
Citroen Berlingo kommer i tre forskellige udstyrsvarianter.
- Street
- Iconic
- Skyline
Street-udstyrsniveau
Den billigste Citroën Berlingo Street starter ved 184.990 kr., den er udstyret med en 1,5-liters Blue Hdi dieselmotor med 75 hk. For 199.990 kr. får en en Berlingo Street med en 100 hestes dieselmotor.
Iconic-udstyrsniveau
Mellemste udstyrsniveau hedder Iconic. Her er det ikke muligt at få den lille 75 heste dieselmotor. Den fås kun med en 100 heste Blue HDI-motor og prisen starter ved 219.990 kr. Du kan også fås den med en 110 heste Pure Tech benzinmotor. Den starter fra 229.990 kr.
Skyline-udstyrsniveau
Skyline er det højste udstyrsniveau, du kan få i en Citroën Berlingo. Ligesom Iconic, fås den kun med en 100 heste Blue HDI-motor som starter ved 254.990 kr. Du kan også fås den med en 110 heste Pure Tech benzinmotor. Den starter fra 264.990 kr.