2019 Citroën Berlingo 1,5 HDI
2019 Citroën Berlingo 1,5 HDI

Humøret fejler ikke noget i den nye Berlingo, der stadig er en venlig og blødt affjedret børnecontainer - men nu med moderne sikkerhedsteknologi.

© Bil Magasinet

Første test: Berlingo er tilbage!

Verdens mest drillede bil vender tilbage med ny teknologi, støddæmpere fremstillet af skumfiduser og op til fire kubikmeter plads. Bachmann er bag roret

26. juni 2018 af Steen Bachmann

HVAD

Berlingo er tilbage i tredje generation. Den udgående model fra 2008 var sidste år den mest solgte Citroën-model i 17 lande, og køberne er ligeglade med, at det ikke er markedets mest moderne model: De vil have plads, og dét får de.

Krav om øget sikkerhed, en mere moderne og opkoblet kabine og lavere emissioner betyder dog, at det er tid til tredje generation.

HVOR

Den danske presse kører første gang den nye model vest for Paris. Det sker med udgangspunkt fra hestestutteriet La Barn, for selv om det ville være mere relevant at udlevere testbiler fra en folkeskole eller et villakvarter, vil Citroën snobbe opad. 

Det bliver nok lidt tungt at få godsforvalteren ud af sin Range Rover Sport og over i en Berlingo, men en ny og mere smart designstil skal trække i dén retning. 

Aha, okay, det er godt nok en optimistisk tilgang, men lad os se nærmere på modellen.

2019 Citroën Berlingo 1,5 HDI
2019 Citroën Berlingo 1,5 HDI

Berlingo har fået kortere udhæng fortil og en højere og mere lodret fronthjelm. Forruden er rykket 20 cm fem i forhold til den udgående model fra 2008.

© Bil Magasinet

HVORFOR

Berlingo er for dem, der har en masse unger og/eller kører rundt med en masse skrammel. 

Det er ikke en styre- og svingglad bil som en Ford Fiesta ST. Vil du have dét, er du kommet til den forkerte artikel.

Det handler om plads, praktisk ind- og udstigning, og en masse rum til stort og småt skrammel. 

Ny teknologi omfatter en velfungerende 8" skærm med spejling af indholdet på din smartphone, og så er her ialt 19 assistent-systemer fra PSA-koncernen. De omfatter aktiv fartpilot (med køassistent på biler med automatgear), nødbremse, der registrerer fodgængere og cyklister, og aktiv vognbaneassistent, der hjælper med at blive mellem vejstriberne.

2019 Citroën Berlingo 1,5 HDI
2019 Citroën Berlingo 1,5 HDI © Bil Magasinet

Hvilke motorer

Ved lanceringen til efteråret fås en 1,2 turbobenziner med 110 hk og 6-trins manuel gearkasse. Den er fin til bilen, og der er ingen grund til at vente på den større 130 hk Puretech benziner, der først kommer til Danmark midt i 2019.

Diesel er den nye og støjsvage 1,5 HDi med 100 eller 130 hk - den mindste har fem gear og den store seks. Igen - der er ingen grund til at bruge penge på den store, for den lille med 100 hk kører op til 23,2 km/l og har passende med motorkraft.

Den håbløse semi-automatiske gearkasse i forgængeren med robotstyrede manuelle gearskift er afløst af en ny 8-trins automatgearkasse, der fås til alle motorvarianter.

Hvilken størrelse

Berlingo kommer i to karrosserivarianter, M og XL. M er 440 cm lang og XL 475 cm. Den første ser okay ud, mens den anden er så grim, at du får ondt i øjnene.

Hvad koster den

Vi har ikke de danske priser endnu, men bringer dem i et kommende nummer af Bil Magasinet - hvor du også kan læse, hvordan den nye Berlingo kører. Bliv abonnent, og få bladet i din postkasse hver måned senest dagen før udgivelsen. Tjek det aktuelle tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.