© bilmagasinet.dk

Elbiler kan ikke klare kulden

Eldrevet Citroën C1 døde under Bil Magasinet-test i frostvejr. Det gjorde reservebilen også

22. december 2009 af Steen Bachmann

Bil Magasinet har lånt en eldrevet Citroën C1 Evie for at teste den i dansk vintervejr. Det gik godt... de første 10 kilometer.

Den eldrevne C1 ligner den almindelige C1. Her er samme kabine, rat og instrumenter, og eneste forskelle er, at her kun er speeder og bremsepedal, og at gearstangen kun bruges til at vælge frem, frigear og bak. Til venstre for speedometeret er monteret et lille digitalt instrument, der viser aktuel kapacitet på batteriet i procent fra 0 til 100.

Vi kørte ud fra Sixt Biludlejning i Kastrup med batteriet på 100 pct., og kunne følge med fotobilen - en 3-cylindret Nissan Pixo - op til 50-60 km/t. Eludgaven af C1 er en bybil, for en rækkevidde på 100 km og en topfart på 90 km/t sætter naturlige grænser. I byen fungerer den umiddelbart fint.

Accelerationen sker lydløst og glidende, og undervogn og affjedring er justeret til den ændrede vægtfordeling for at kompensere for den manglende benzinmotor og gearkasse, og lithium-ion batterierne, der er placeret over forakslen og under bagsædet. Den køreklare vægt er på 900 kg, hvilket svarer til en almindelig C1 1,0 med benzinmotor.

Efter de første kilometer lod denne skribent mærke til, at spændingsmåleren til batteriet talte temmelig hurtigt ned fra 100 procent. På Amagerbrogade, hvilket ikke er mere end fem kilometer fra Kastrup, begyndte strømmen at sætte ud, hvorefter instrumentet blinkede "error".

Vi holdt ind til siden, slog tændingen fra og til igen, hvorefter det gik fint... ca. 100 meter. Så gik bilen i nødprogram, hvilket ville sige, at den kun kunne køre 10 km/t.

Sixt Biludlejning har flere el-C1'ere holdende standby, men i den næste bil, vi kom over i, skete nøjagtig det samme efter 10 kilometer. De sidste meter ind til Bil Magasinets redaktion blev jeg overhalet indenom af to cyklister.

Fik jeg fortalt, at varmeapparatet ikke virkede i nogle af bilerne, hvorfor det tog tre timer at få varmen igen i tæer og fingre?

Der er angiveligt tale om børnesygdomme, og en mand fra teamet, der ombygger C1 her i Danmark, er på vej for at stille en diagnose.

Spørgsmålet er, hvordan Sixt Biludlejning kan forsvare at anvende C1 Evie som udlejningsbil i København? Vi kan ikke anbefale at leje en elbil, før der er sikkerhed for, at den er i stand til at køre i temperaturer under frysepunktet.

Bil Magasinet vender tilbage med en test, når det er muligt at foretage den.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.