Citroën C4 som elbil
Da jeg sætter mig ind bag rattet af testbilen, er der ikke meget, der adskiller sig fra den Citroën C4 med dieselmotor, jeg kørte ugen forinden. På ydersiden er det få, blå detaljer og et lille “ë”, der fortæller kenderen, at denne C4 kører på el.
Uanset drivmiddel ligger fokus i Citroën C4 på komfort og ikke på køreglæde, så det virker helt åbenlyst at udstyre den med en lydløs elmotor, så du for alvor kan slappe af bag rattet uden forstyrrende larm fra motorrummet. På grund af batteriet vejer ë-C4 op til 400 kg mere end sine fossilfætre, alligevel håndterer den bump og ujævnheder med lige så stort overskud. Mange elbiler er enormt hårdt affjedret for at holde styr på de mange kilo.
Testbilen er en ë-C4 med højeste udstyrsniveau, Shine Sport, og det giver et ekstravagant udvalg af udstyr: Rat og sæder er beklædt i læder, og der er varme i begge. Der er adaptiv fartpilot, parkeringsassistent og meget mere.
Ë-C4 er en stor hatchback
ë-C4 ligner på afstand en crossover med ekstra frihøjde, men i virkeligheden minder den mere om en helt almindelig hatchback – men tro ikke, at det er en lille bil. Citroën ë-C4 er større på alle ledder end en Volkswagen Golf. Alligevel er hverken bagagerummet eller bagsædepladsen særlig imponerende. Men den absolut største udfordring er rækkevidden. ë-C4 fås kun med én størrelse batteri: 50 kWh. Det giver den en officiel rækkevidde på 347 km, men som alle elbilsejere ved, er det reelle tal lavere – og langt lavere hvis du bevæger dig ud på en motorvej. En nær konkurrent, Hyundai Kona Electric Long Range, har til sammenligning en opgivet rækkevidde på 484 km.
Citroën ë-C4 - skal du købe den?
ë-C4 ved, hvad den er. Den er ikke en GTI, der springer fra sving til sving, eller et motorvejsmissil, som kan sluge oppakningen til to uger i Italien. Derimod er den en behagelig pendlerbil til dig, der bare gerne vil have ro og fred efter en lang arbejdsdag. Og det gør den utroligt godt.
Vi synes
Citroën ë-C4 er helt brilliant i den rigtige situation - men ret uduelig i mange andre.
Læs mange flere test af de nyeste biler - prøv 3 numre af Bil Magasinet i din postkasse!
Testbil: Citroën ë-C4 Shine Sport
- Pris: 314.990 kr.
- Årlig afgift: 680 kr.
- Ydelse: 136 hk og 260 Nm
- Topfart: 150 km/t
- 0-100 km/t: 8,1 sek.
- Rækkevidde på el: 347 km
- Mål: 436/183/152 cm L/B/H
- Vægt: 1.683 kg
- Last: 317 kg
- Påhæng: 0 kg
- Bagagerum: 380-1.250 liter