Citroën var tidligere en betydelig spiller i firmabilklassen med sedanen og stationcaren C5, som især var kendt for at være billig, komfortabel og rummelig.
Nu skifter modellen biltype og får efternavnet Aircross ligesom sin lillesøster C3 Aircross, der kom i 2017.
C5 Aircross fås med Euro 6.2-godkendte benzin- og dieselmotorer:
Benzin:
PureTech 130 S&S, 6-trins manuelt gear
PureTech 180 S&S EAT8 aut.gear
Diesel
BlueHDi 130 6-trins manuelt gear
BlueHDi 130 S&S EAT8 aut. gear
BlueHDi 180 S&S EAT8 aut. gear
Den seneste version af 8-trins EAT8 gearet ("Efficient Automatic Transmission") er designet og udviklet af den japanske specialist, Aisin. Den har op til 7 pct. lavere forbrug sammenlignet med den gamle EAT6 gearkasse takket være de to ekstra gear, bedre udnyttelse af Stop & Start- funktionen op til 20 km/h på BlueHDi 180, samt en vægtreduktion på op til 2 kg i forhold til EAT6.
I slutningen af 2019 bliver C5 Aircross den første plug-in hybrid fra Citroën med en rækkevidde på 60 km på strøm.

C5 Aircross er 450 cm lang, 184 cm bred og 167 cm høj. Frihøjden er 23 cm, hvilket sikrer en vis fremkommelighed i terræn, selv om diesel- og benzinudgaverne kun fås med forhjulstræk (plug-in hybriden vil få firehjulstræk). Akselafstanden er 273 cm.
Bagagerummet er på mellem 580 og 720 liter afhængig af, om de tre individueller sæder på anden sæderække er skubbet helt frem eller helt tilbage. Med de tre bagsæder lagt ned er her 1630 liter.
På forreste række fås nyudviklede sæder med et massage system baseret på otte pneumatiske ”lommer” i sæderyggen. Her er fem programmer med massage af lænd, skulder eller ryg.
De danske priser er endnu ikke oplyst.

