Citroën Berlingo Van
Citroën Berlingo Van © Søren Juul

Citroëns mobbe-offer er forvandlet til en moderne varebil

Vi lader Bil Magasinet's bybud køre Berlingo Van en uge i indre København for at få sandheden om den nye generation af den billige, men rummelige kassebil

16. januar 2020 af Lasse B. Jørgensen


For en kort stund sætter vi fordommene til side, for selv om det er sjovt, og Google bugner med Berlingo-jokes, er en Berlingo i dag ikke den samme bil, som den vi har mobbet siden introduktionsåret 1996. 

Opskriften er den samme, bevares, men kvalitet, udsende og funktionalitet har rykket sig i en moderne retning. 

Vi er nået til tredje generation i Berlingo-stamtræet, og lige som den forrige model deler den platform med Peugeot Partner, den såkaldte EMP2-platform, hvor komfort og praktikalitet er blandt nøglepunkterne. 

Vellykket nyt kamerasystem i Berlingo Van

Kabinen tilbyder 8” trykskærm, Apple Carplay, DAB' radio og det såkaldte Surround View Vision-kamerasystem, hvilket på mageløs vis løser problemet med blinde vinkler, som lukkede varevogne, altså varevogne med væg bag forreste sæderække, lider under. 

Surround View Vision består af en lille skærm placeret hvor bakspejlet normalt sidder, som kan vise tre vinkler: Direkte bagud, normal bakkameravinkel og bagud fra højre side under sidespejlet, alt sammen i vidvinkel. 

Ordet mageløs er nøje valgt for at beskrive dette, da de ekstra vinkler er en stor forbedring til lukkede varevogne generelt. Vinklen fra under højre sidespejl er enormt brugbar i højresvingssituationer, hvis man husker at skifte til den i god tid. 

Citroën Berlingo Van
Citroën Berlingo Van

Surround View Vision-kamerasystemet har en skærm med tre kameravinkler, som man skifter mellem ved et tryk på en knap under skærmen. Det er placeret som et normalt bakspejl, og kan også fungere som sådan. 

© Søren Juul


Med Surround View Vision følger også parkeringssensorer for og bag, det er dog kun standard i Proffline+ varianten, men kan tilføjes alle varianter som ekstraudstyr og fås til 12.688,- inkl. moms i Standard varianten og til 8.068,- i Proffline varianten, der allerede inkluderer parkeringssensor for og bag.

Bag rattet føles Berlingo som så meget andet fra PSA koncernen med svag modstand i rat og pedaler og en anelse elastisk i styringen, men med god dæmpning i undervogn, så man i mindre grad mærker stød fra bump og skarpe kanter. 

Berlingo er også komfortabel uden last

Normalt er varevogne sat hårdere op på bagakslen, for at kunne kompensere for den ekstra vægt, når der køres med tungt læs, men Berlingo’en vil også føles komfortabel efter læsset er sat af – jeg giver point for at være tro mod den veldæmpede, komfortable undervogn, som Citroën altid har været kendt for. 

Vendediameteren skal også nævnes, da den byvante franskmand let kan manøvreres gennem skarpe sving i smalle baggårde. Den er målt til lige under 11 meter i diameter, hvilket er i topklasse for varevogne.

Citroën Berlingo Van
Citroën Berlingo Van © Søren Juul


Den nye Berlingo Van fås i to størrelser: En kort med op til 3,8 kubikmeter varerum og en lang med op til 4,4 kubikmeter. De har hhv. 650 og 1.000 kg som maksimal lasteevne. 

Der er fem motorer: En 110 hk benziner med 6-trins manuel gearkasse og fire dieselvarianter fra 75 til 130 hk, hvor den kun kan fås med automatisk 8-trins gearkasse, hvis man vælger den dyreste Proffline+ variant. Ellers er det enten 5- eller 6-trins manuel gearkasse. 

Berlingo Van fås altså i et væld af konfigurationer, hvor priserne strækker sig fra 109.280,- inkl. moms til 215.062,- inkl. moms.

Vi synes

Berlingo Van ligner et fint valg for den virksomhed, som søger en lille miljøbevidst varevogn med ekstra god komfort og god manøvredygtighed.

Citroën Berlingo Van
Citroën Berlingo Van © Søren Juul

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...