I år er det 90 år siden den første Citroën med navnet Type A rullede af samlebåndet på fabrikken i Paris. Allerede samme år blev de første danske annoncer indrykket for at fortælle, at bilen var på vej. Fra 1919 til 1924 blev importen af biler og reservedele varetaget af et agentur, i første omgang under navnet ”Jyden”.
Salg af biler uden for Frankrigs grænser har altid været og er fortsat en hjørnesten i Citroëns strategi. Grundlæggeren André Citroën etablerede sit første datterselskab i England i 1923, og i 1924 fulgte datterselskaber i Belgien, Holland, Italien, Schweiz og Danmark.
I 1924 fik det danske datterselskab (Automobiles Citroën A/S) hovedkontor på Vesterbrogade i København. Siden flyttede det til firmaets nuværende adresse i Sydhavnsgade (København SV), hvor det lå i perioden fra 1927 til 1966 og igen fra 2003.
Allerede i 1920’erne gik det stærkt med at udbygge det danske forhandlernet. I 1924 var der otte autoriserede forhandlere, men allerede fem år senere var det vokset til 88. For at fremme kendskabet til Citroën drog man rundt i landet med ”karavaner” af de seneste modeller, hvor man typisk tog opstilling på torvet i den lokale by.
Efter Anden Verdenskrig gik det langsomt med at få gang i importen af biler. I 1950’erne var modelprogrammet forholdsvist smalt med bl.a. Traction Avant, 2CV og ID/DS, og fra midten af 1950’erne til 1970 var Citroëns markedsandel under 2 pct. Men fra 1970 og frem begyndte markedsandelen at vokse i takt med efterspørgslen på 2CV & Dyane, Ami og GS & GSA og den gradvise udbygning af modelprogrammet.
Det store salgsmæssige gennembrud, også blandt bilkøbere som ikke hidtil havde kørt i Citroën, kom i 1983 med lanceringen af BX.
Siden da fulgte bl.a. AX, ZX og Xantia efter, og Citroën har nu det bredeste modelprogram i sin historie og en markedsandel på godt 8 pct. i Danmark. På de danske veje kører der i dag over 170.000 Citroën (ca. 142.000 person- og 31.000 varebiler).
Citroën har således en lang historie også i Danmark, og for at markere jubilæet åbner man medio august et særligt oplevelses-site på www.citroen.dk. Det rummer bl.a. information om Citroëns første 90 år og jubilæumsaktiviteter, herunder en fotokonkurrence.
Citroën er meget interesseret i at samle yderligere materiale fra sin historie i Danmark, og fotokonkurrencen går ud på at fortælle sin helt egen Citroën historie og evt. vise billeder af sin bil. Det kan være f.eks. turen til Paris sammen med kæresten i den helt nye 2CV. Eller da familien tog på campingtur igennem det danske sommerland i sin Berlingo. Eller dengang man renoverede en historisk model.
Gå til Citroën og klik ind på deres jubilæumshjemmeside.
De fire bedste billeder og/eller historier præmieres med et CANON IXUS 100 IS digitalkamera.
Citroën-klubber i Danmark