Citroën C5 Aircross Plugin-hybrid
Citroën C5 Aircross Plugin-hybrid© A. Hansen

Citroën C5 Aircross plugin-hybrid til spotpris

God pris og hurtig levering stiller C5 Plugin-hybrid godt i forhold til konkurrenterne

4. november 2020 af Mikkel Thomsager


Kampen om at sælge nye grønne biler inden den røde regering som ventet slår ned på bilisterne med afgifter, har sat fart i salget af plugin-hybrider (opladningshybrider). De er i øjeblikket begunstiget både på registreringsafgift og beskatningsgrundlag, men det vil Socialdemokratiet ifølge sit forslag til finansloven for 2021 straffe fra årsskiftet.

C5 Aircross plugin kan leveres nu 

Mens branchen afventer det endelige udspil, melder Citroën ind med C5 Aircross plugin-hybrid med omfattende udstyr til en skarp pris – og ikke mindst rigeligt med biler på lager, så den kan leveres nu, inden eventuelle nye afgiftsregler bliver lanceret.

319.990 kr. og blød affjedring

Startprisen er 319.990 kr. for basisudgaven Feel med forventeligt udstyrsniveau inklusive progressiv hydraulisk affjedring, der placerer C5 i en klasse for sig, når det gælder komfort. 

Plugin-varianten har samme let duvende fremfærd som det øvrige C5-motorprogram. Nogle vil elske det og andre bliver søsyge, men egenskaben skiller C5 ud i forhold til konkurrenterne.

Hybridløsningen med benzin- og elmotor leverer i alt 225 hk, hvilket trods en solid køreklar vægt på 1.896 kg giver en accelerationstid fra 0-100 km/t på 8,7 sekunder og en topfart på 225 hk. Elmotorens kvikke reaktionsmønster gør, at det virker af mere.

Midt mellem Opel og Peugeot

De mest nærliggende konkurrenter Peugeot 3008 og Opel Grandland, der benytter samme teknik og grundlæggende opbygning. Peugeot 3008 starter ved 329.990 mens Opel Grandland fås i hybrid-udgaven fra 299.990 kr.

Citroën C5 fås fortsat fra 269.990 kr. i en version med 1,2 liters benzin-motor på 130 hk, men billigste dieselvariant, som er en 1,5 liters på 130 hk, starter helt oppe ved 349.990 kr.

Hybridvarianten må trække 1.300 kg på krogen, hvilket faktisk er 50 kg mere end dieselvarianten og 50 kg mindre end benzinvarianten.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...