Citroën C4 Cactus er Årets Bil i Danmark 2015

Det blev en sikker sejr til en uortodoks bil, da Motorjournalisternes Klub Danmark kårede Årets Bil

27. november 2014 af Bil Magasinet

De 21 uafhængige motorskribenter fra Motorjournalisternes Klub i Danmark gav Citroën C4 Cactus en knusende sejr i den syv biler store finale onsdag aften i Marketenderiet i Valby. 148 point fik Cactus mod 87 point til nr. to.

Resultatet i finalen

1. Citroën C4 Cactus 148 point
2. VW Passat 87 point
3. Ford Mondeo 83 point
4. Opel Corsa 71 point
5. Nissan Qashqai 53 point
6. BMW 2-serie Active Tourer 42 point
7. Mercedes-Benz C-klasse 41 point

Jurymedlemmerns motivationer:

Søren Juul, Bil Magasinet:

Skulle jeg vælge med hjertet alene, blev den meget velkørende Mercedes-Benz C-klasse Årets Bil i min bog, men Citroën C4 Cactus er svær at komme udenom, da den byder på innovative letvægtsløsninger, en funky kabine og meget lavt brændstofforbrug uden at køre kedeligt. 
 
Christian Richter, Bil Magasinet / Børsen Biler :
Citroën C4 Cactus er i mine øjne den oplagte vinder af titlen som Årets Bil i Danmark 2015. Ikke alene er det en praktisk familiebil med et flot udstyrsniveau og et lavt brændstofforbrug til en meget rimelig pris - det er også en bil, der byder på nyskabelser som airbag i loftet og airbumps. Fokus på lav vægt er prisværdigt. VW Passat og Ford Mondeo er begge sublime familiebiler med et højt komfortniveau. Allround virker Passat lige en anelse mere helstøbt, og så ligger startprisen lidt bedre for privatkøbere. Mondeo byder på lidt mere dynamiske køreegenskaber, men er mest oplagt for firmabilister.
Karsten Lemche, FDM-Motor:
Citroën C4 Cactus er en modig bil, ikke bare designmæssigt, hvor den stikker markant ud i gadebilledet, men også i bilens opbygning og indretning, der både er minimalistisk og moderne på en gang. Den er billig, byder på god plads og henvender sig til en ny generation af bilister, der vil have en stor trykfølsom skærm, der kan kobles til mobilen.
Kim Middelhede, bilmarked.dk, jv.dk & Clasico:
Jeg må med skam indrømme, at jeg er en af de få, der ikke har nomineret Ford Mondeo til finalen, men efter en uges test er jeg i den grad faldet for den, og det er selvfølgelig derfor den får tildelt mine højeste point. Mercedes-Benz C-Klasse kunne måske have fået en højere placering, men da jeg ikke har fået mulighed for at teste den ordentligt, får den kun 3 point hos mig. Det samme med Opel Corsa og VW Passat. At jeg giver BMW’en 0 point er min egen stille protest mod deres flirt med forhjulstræk.
Tommy Rønn, MagaCin.dk:
Mit hjerte var længe hos Citroen C4 Cactus, grundet skønt nytænkt design, både ude og inde. Desværre ødelagde den slaskede gearkasse og de upræcise køreegenskaber den forelskelse. Corsa med den nye 1.0T motor er et bekendtskab der glæder daglig, og Corsa formår at holde fast i i den fornemmelse. Da Corsa holder rimelige priser er den en oplagt kandidat til prisen. Ford og VW er pokkers gode biler, men ikke helt til en topplacering i min verden.
Frederik Thorstensen Frey, Bil Magasinet
Som bil betragtet ryster jeg ikke på hånden, når jeg siger, at Mercdes C-Klasse er den bedste bil. Men når titlen Årets Bil skal uddeles, synes jeg, at mange faktorer spiller ind. C-Klassen bliver fældet på pris, og biler som f.eks. Citroën C4 Cactus er i mine øjne en mere attraktiv pakke til de danske, og prisbevidste, bilkunder. Cactus er spøjs, og man tilgiver den hurtigt for dens mangler, fordi den er så charmerende. Mondeo er i mine øjne utroligt velbalanceret, og den har gode beskatningspriser. Passat fejler intet, men dens forsigtighed lokker mig ikke til stor begejstring. GTE-varianten ser jeg frem til. Corsa tilbyder fin mekanik i en tætpakket klasse.
Andreas Lang Hedegaard, Ekstra Bladet Biler:
Citroën Cactus skal have respekt for at dekonstruere den gængse opfattelse af, hvad en familiebil skal være - specielt gør den sig bemærket ved fravalg, som gør den let, billig og hamrende charmerende. Ford Mondeo er lækker, rummelig og velkørende. Opel Corsa var en dejlig overraskelse. Den kører friskt, ser godt ud, og så er den nye 1-liters turbomotor en perle.
Den nye Mercedes C-Klasse bringer et niveau af luksus til den lille direktørklasse, som vi ikke har set tidligere. VW Passat er klassisk funktionel VW - oceaner af plads og så fornuftig, at det næsten bliver kedeligt.
Thomas Wulff, freelance:
Både VW Passat og Ford Mondeo er to oplagte og fremragende kandidater der scorer højt i min bog. Topscoren blev dog Citroën C4 Cactus, der vittiligt er en nytænkende bil. En model der i min optik er en ægte Citroën; sjov og anderledes med iøjefaldende løsninger samtidig med at Cactus opfylder et basalt transportproblem til en billig skilling med et glimt i forlygten.
Søren Clauding, Motorradioen, Motorsiden.dk m.fl.
Jeg har i mit valg lagt vægt på innovation, bred appeal og betydning for hverdagsbilismen. Mine meninger: Opel Corsa er den mest komplette bil, tilgængelig for en meget bred brugergruppe. Fortræffelige køreegenskaber, gode funktioner i bred forstand og et flot design. C4 Cactus bryder med konventionerne, især indvendig, uden at gå på kompromis med funktionalitet (tvært imod) og overdreven brug af moderne teknologi. Nissan Qashqai er endnu bedre end forgængeren med fortræffelige funktionelle egenskaber og gode køreegenskaber.
Flemming Haslund, BilZonen og Morgenavisen Jyllands-Posten
Flest point til den nye Passat - men den får dog ikke de maksimale 10 point, fordi den ikke er ret meget bedre end Mondeo - ja, faktisk er Mondeo bedst at køre, men Passat vinder duellen mellem de to, fordi den er lidt mere raffineret og fordi, den antagelig giver den bedste økonomi inkl. brugtværdi. Jeg er vild med C4 Cactus, fordi Citroën tør, og fordi de gør det! Men alt i alt er den jo alligevel ikke så vigtig for bil-Danmark som den nye Corsa. Derfor fem til Corsa og så er der kun tre til kaktussen. To trøstepoint til C-Klassen. Den er dybest set årets bedste bilnyhed - men, men, men - den er for dyr.
Malene Raith, Pret-a-partir.dk:
Citroën C4 Cactus får toppoint fordi den både er vovet og innovativ, men samtidig også praktisk, funktionel og brugervenlig - det er modigt og rigtig godt gjort af Citroën at skabe noget, der ikke bare står ud i det sort- hvid- og sølvfarvede landskab, men også er velkørende, økonomisk og let tilgængelig for forbrugeren. Cool fransk design lige til at tage på og køre (Prêt à partir, som man siger …)
Torben Arent, FDM-Motor:
Nissan Qashqai ryger til tops som det gyldne kompromis. Qashqai er en utrolig alsidig familiebil med hverdagsvenlig kabine, rimelig rummelighed, mange udstyrsmuligheder, behagelige og gode køreegenskaber samt fine grundmotorer - og så til en rigtig fin pris. Hovedet rammes på sømmet af, at avanceret sikkerhedsudstyr er standard. Mercedes-Benz C-klasse må jeg kaste en del point efter for ganske enkelt at være den bedste bil, jeg har kørt i i år. Den ukonventionelle Citroën C4 Cactus kunne være en vinder med sin forfriskende enkelthed, glade, uhøjtidelige design og gode pris, men snubler i manglen på sikkerhedsudstyr. VW Passat er en fantastisk bil, der desværre plages af, at listeprisen for private er lidt uforskammet.
Jesper Werge, Jyske Medier:
Hvis vi isoleret set kigger på køreglæde, så er den klart størst i C-klassen, der dog omvendt også ”udmærker” sig ved at være dyrest. Men faktisk er stjerne-bilen ikke voldsomt meget dyrere end Passat og Mondeo, og slet ikke, når man tager i betragtning, hvor meget mere komfort, køreglæde, prestige og kvalitetsindtryk, man får for merinvesteringen. Opel Corsa er en klar nummer to. En god og gedigen vogn, der leverer et overraskende godt indtryk. Også bedre end den ellers dristigt designede Cactus, hvis lidt gyngende væsen ikke lige er mig. Men til gengæld er der meget plads for en relativ lille pris. Passat og Mondeo ligner lidt for meget forgængerne til min smag. Det gælder især Ford’en.
Mikkel Thomsager, Bil Magasinet, bilmagasinet.dk, Bilradio, Børsen, Søndagsavisen:
Citroën C4 Cactus er en rummelig familibil, der har gode køreegenskaber og fin indretning samtidig med, at den præsenterer opsigtsvækkende og innovativt design til konkurrencedygtig pris. Derfor får den flest point fra mig. Jeg har BMW 2-serie Active Tourer på andenpladsen, fordi jeg synes det stiller med et nyt syn på familiebiler med forhjulstræk. På tredjepladsen stiller VW Passat med en bil, der giver alt det gode fra den klasseledende, mindre VW Golf, bare med mere plads.
Thomas André Petersen, Nordsjællands Bilmagasin m.fl.:
BMW’s første forhjulstrækker er samtidigt det mest folkelige islæt fra den kant. Køreegenskaberne er stadig meget dynamisk anlagt, så den er næsten en brobygger mellem det sportslige og børnefamiliens behov. Citroën Cactus er ganske enkelt et frisk pust. Den får primært fem point for at stritte lidt ekstra til en god pris.
Jens Sønderup, Nordjyske Medier:
Ford Mondeo som Årets Bil 2015. Fordi den er en fremragende - og usædvanlig smuk - fornyelse  af forgængeren. En helstøbt og rummelig bil med fine tekniske nyskabelser - heriblandt spændende nye motorer. Dertil kommer, at den kører fremragende og på samme tid leverer fin kørekomfort og et meget lavt støjniveau.
Esben Skrumsager, Forza Magazine/freelance
BMW 2-serie Active Tourer er et særdeles vellykket koncept, som både er rummelig og velkørende. Et lækkert alternativ til andre familiebiler som VW Touran, Fiat 500L og Opel Zafira Tourer. På trods af forhjulstræk er BMW-køreglæden og den samlede oplevelse bag rattet intakt. Citroën C4 cactus er frem for alt et rigtig godt tilbud. Absurd meget bil for pengene.
 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.