© Citroën

Ny elbil fra Citroën: En tand bedre end en ladcykel

Citroën Ami gør det skidt som bil, men godt som erstatning for en ladcykel. Den er blottet for sikkerhedsudstyr og må maks kører 45 km/t, men hvis alternativet er en el-cykler, er alt godt.

3. november 2021 af Mikkel Thomsager

Ami hedder en ny lille elbil, som faktisk ikke er en bil. Teknisk set er det en ATV, også kendt som 4-hjulet motorcykel. Men den må kun køre 45 km/t. Rækkevidden er 70 km.

Den ser charmerende ud og trækker lange blikke i Københavns bytrafik. I kabinen skal man dog leve med meget simple løsninger, meget lidt udstyr og meget lidt komfort.

Navnet Ami er lånt fra Citroëns modelserie af samme navn, som var i produktion fra 1961 til 1978. Målet var den gang at producere en billig bil til nærtransport. 

Det er også tanken med den nye Ami, som derfor er skrabet i et omfang, der knap retfærdiggør prisen på 80.000 kr.

© Citroën

Samme dør i begge sider

Kabinen med to sidderpladser er mere rummelig, en de små, ydre mål antyder. Der er dog ikke et reelt bagagerum, og heller ikke en bagklap, selv om der faktisk er lidt plads bag de to sæder.

Der er også aflæggeplads, snedige løsninger til mobiltelefon og opkobling, og farverig indretning. Men sæderne er hårde med meget lidt polstring, kun førersædet kan justeres i længden, rattet kan ikke justeres, og selv blinkerstilken skal føres tilbage manuelt efter brug.

Mens det udvendige design charmerer, så er kabinen rå. Tagkonstruktionens kvadrat-jernrør er synlige, hele kabinen er udført i rå, riflet plast, og sideruderne er delt på midten, så de kan slås op efter samme princip, som i en Citroën 2CV. 

Den ultimative discount-løsning er dørerne, som er ens i begge sider. Så den er baghængslet i førersiden og fronthængslet i passagersiden.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.! Læs mere her

© Citroen

Mest til firmaer

Køreopelvelsen er tilsvarende discount agtigt. Affjedringen er nærmest ikke eksisterende, og der er hverken airbags, ABS-bremser eller andet sikkerhedsudstyr.

Men forestiller man sig en Ami, som alternativ til en ladcykel, sidder man ganske godt beskyttet mod vind og vejr, og det er hvad den danske Citroën-importør mener, at bilen skal bruges til. 

Ami kan gør det ud for nærtransport for og i store firmaer eller "Last mile delivery", altså distribution i bykerner. I 2022 ventes omkring 300 Ami til Danmark. 

De vil hovedsagelig blive afsat til firmaer. Få private får chancen, men fra december 2022 vil Ami kunne købes af og leveres til alle.

© Citroen

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...