citroën c5x test priser
Citroën C5 X© Thomas Saks

Overbevisende comeback: Citroën C5 X er en ægte fransk flyder

Efter en længere (tænke)pause er Citroën tilbage i den store mellemklasse. Med et designmix fra en sedan, stationcar og SUV står den nye C5 X med et distinkt design, der fungerer forbløffende godt. Og så har de franske ingeniører husket, hvad der er vigtigst i en fransk flyder: Komfort. Vi har kørt den og kan her pege på den variant, du skal vælge.

11. april 2023 af Redaktionen

Citroën C5 X - hvad er det?

Citroën C5 X baseres på samme platform som Peugeot 508, men er længere og højere. Forgængeren blev produceret som sedan og stationcar, men med den nye C5 X har Citroën valgt at kombinere det bedste fra begge verdener tilsat et strejf moderigtig SUV.

Det gør den til sin helt egen og er tro mod den avantgarde designfilosofi, der altid har kendetegnet en Citroën. Fans vil formentlig juble, mens andre vil kigge den anden vej.

Højden på bilen giver en nem indstigning og med en frihøjde på 19,4 cm har den endda lidt mere plads under bunden end en DS7 Crossback. Med forhjulstræk skal du dog lige tænke dig om, inden du kaster dig ud i et udfordrende terræn.

citroën c5x test priser

Test af Citroën C5 X

Frederik Frey

Citroën C5 X gør sine hoser grønne over for folk med behov for god kabineplads eller en hukommelse, der strækker sig langt nok tilbage i tiden til, at de kan huske det franske bilmærkes raison d’être – silkeblød affjedringskomfort.

I 2023 står alle disse kvaliteter naturligvis i skæret fra et grønt følgespot, da den næsten fem meter lange hatchback udelukkende lanceres som opladningshybrid i Danmark. Den hvide testbil har en systemydelse på 225 hk og forhjulstræk.

Den mekaniske pakke er blandt C5 X’s mindre imponerende bedrifter. Den 1,6-liters turbobenzinmotor mangler dybdegående parterapi med den elmotor, som den skal danne par med.

En realistisk elrækkevidde på omkring 45 km og en blødt skiftende momentomformer-automatgearkasse med otte trin pynter på indtrykket og leder tankerne i retning af den boldgade, hvor den rummelige franskmand begynder at finde rytmen.

DS, er det dig?

Uanset om ryggen driller, eller vinterdepressionen banker på døren, udviskes alverdens dårligdomme og udfordringer, så snart døren åbnes, førerlædersædet indtages, og øjet i takt med fingrene udforsker kabinens mange finurlige designløsninger og lækre materialer.

Sæderne er brede og bløde, men tilbyder tilstrækkelig støtte – måske mest af alt fordi C5 X aldrig kaster sig ud i sportslige discipliner, da undervognen med progressive støddæmpere, der tilmed er adaptive gennem en kørestilsvælger, fnyser af dynamiske udfoldelser og udelukkende har for øje at udglatte stød, vibrationer og andre kørselsmæssige ubehageligheder.

Mængden af udstyr i Palais-versionen, som blandt andet omfatter 3D-navigation, headup-display og trådløs Apple CarPlay/Android Auto trækker ingen paralleller til dårlige minder om “franske folkevogne”.

citroën c5x test priser

Hvad synes vi om C5 X?

Men hvorfor er den her bil så en Citroën og ikke en bil fra søstermærket DS Automobile? Noget kunne tyde på, at svaret ligger i, at for at være en “ægte” DS, skal fjedrene være en smule højere, hjulene endnu større, og der skal være flere krystaller og julelys-effekter i lygterne.

Måske netop derfor kan du gøre en god handel ved at købe en Citroën fra 419.990 kr., der langt hen ad vejen opfører sig som en skabs-DS.

Vi synes:

For at nå helt i mål, skal motorsammensætningen poleres, men ellers kører det for komfortable C5 X.

citroën c5x test priser

Citroën Danmark forventer at sælge 600 eksemplarer af C5 X om året. Leveringstiden er ca. 3-4 måneder. 

© Thomas Saks

Pris fra 419.990 kr.

Indstigningsmodellen er plugin-hybrid varianten med Concorde-udstyr til 419.990 kr.

Sjovt nok koster benzineren med samme udstyr præcis det samme. Det er med til at understrege den model, der peges på som bedste køb, da du får mulighed for at køre 55 km på ren el, en højere ydelse og ikke mindst den sofistikerede undervogn.

Topmodellen Grand Palais koster 499.990 kr., hvilket bestemt ikke afskrækker, da du får ekstremt meget bil og udstyr for pengene.

Citroen C5 X kan bestilles nu og står klar hos de danske Citroen-forhandlere i juni 2022.

I Bil Magasinet tester vi biler som Citroën C5 X og stort set alle andre biler på markedet. Lige nu kan du prøve at få bladet i din postkasse - og det er billigere end du tror! Tjek tilbuddet her!

Hvor stor er C5 X?

Der findes længere biler i klassen, men med 4,8 meter er C5 X bestemt godt med. Når du ser den i virkeligheden virker den sjovt nok længere, end den reelt er. Pladsen i kabinen er enorm og særligt benpladsen ved bagsædet er generøs. Den faldende taglinje udfordrer høje bagsædepassagerer, men helt galt er det ikke. 

Bagagerummet er på 485-545 liter afhængig af drivlinje og regulært i udformningen. Bagklappen er tophængslet og giver god adgang med en relativ lav læssehøjde. Skinnerne på gulvet gør det nemt at skubbe bagagen ind, men får også en glat kuffert til at kurre rundt i sving og ved opbremsninger.

Citroen C5 X må trække op til 1.350 kg som plugin-hybrid og lidt mindre i benzinudgaven. 

citroën c5x test priser

Den store bagklap giver adgang til et regulært bagagerum med plads til 485-545 liter afhængig af model

© Thomas Saks

Plugin-hybrid er det oplagte valg

Med to varianter i det danske modelprogram står valget mellem en 130-hestes benziner eller en kraftfuld plugin-hybrid med 225 hk (180 hk benzinmotor og 12,4 kWh batteri) og en elektrisk rækkevidde på 55 km.

CO2-udledningen er under 50 g/km i plugin-hybrid-varianten, og det udløser den store afgiftsrabat. Da den samtidig har den højeste ydelse er valget mellem de to hurtigt afgjort. Citroën Danmark forventer da også at op mod 90 procent af kunderne vil vælge plugin-hybrid.

Men der er også en anden årsag, som på mange måder handler om selve bilens eksistensgrundlag. I plugin-hybriden suppleres den progressive hydrauliske affjedring nemlig med en elektronisk styret aktiv affjedringskontrol, som gør bilen til et flyvende tæppe.

Det fungerer formidabelt, og du kan læse meget mere om det i næste nummer af Bil Magasinet.

Der er ikke planer om at introducere C5 X som dedikeret elbil. 

Læs også: Test af familievenlige Peugeot 3008 plugin-hybrid.

Citroen C5 X plugin-hybrid

  • Motor: 1,6 liter benzin med 12,4 kWh batteri - forhjulstræk
  • Max. ydelse/omdr. (kombineret): 225 hk / 6.000
  • Max. moment/omdr. (kombineret) : 360 Nm / 1.750
  • Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
  • 0-100 km/t: 7,9 sek.
  • Tophastighed: 233 km/t
  • Brændstofforbrug: 76,9 km/l (WLTP)
  • Rækkevidde på el: 55 km
  • Mål L/B/H: 4.805 mm/1.859 mm/1.485 mm
  • Frihøjde: 194 mm
  • Akselafstand 2.785 mm
  • Bagagerum: 485 liter
  • Anhængervæg: 1.350 kg

Hvilket udstyr skal jeg have?

Citroen C5 X fås i fire udstyrsversioner. Indstigningsmodellen Concorde fås kun til plugin-hybriden, mens benzineren udelukkende markedsføres i næste trin Concorde Premiere Pack. Topsælgeren bliver ifølge Citroën formentlig Concorde Premiere Pack plugin-hybrid.

Her får du meget af det udstyr, du har brug for med 19” alufælge, parkeringssensor for og bag, bakkamera med vaskefunktion, varme i forsæderne, navigation, 10” touchskærm, adaptiv fartpilot, nøglefri adgang, LED for og bag, trådløs Apple CarPlay/Android Auto samt 7,4 kW opladning.

Nødvendige assistent- og sikkerhedssystemer er standard – dog skal adaptiv fartpilot tilkøbe i Concorde til 12.000 kr.

Topmodellerne Palais og Grand Palais tilfører ekstra luksus i den i forvejen lækre kabine. Her får du bl.a. et velfungerende 21” head-up display, varme i rattet, 360 grader kamera, 12” touchskærm, trådløs mobiloplader, lædersæder med el-justerbart førersæde samt elektrisk bagklap med håndfri betjening.

Panoramaglastag er standard i Grand Palais og kan tilkøbes for 25.000 kr. i Palais. Topmodellerne har hele paletten af assistent- og sikkerhedssystemer, og listen er lang.´

Læs også: Test og priser på populære Peugeot e-208.

citroën c5x test priser

Sæderne i Citroen C5 X er fremstillet med en ny type skum med ekstra tæthed, som tilbyder høj komfort uden at blive slaskede. 

© Thomas Saks
citroën c5x test priser

Kvaliteten i kabinen er høj og designet tilpas avantgarde til at tilfredsstille fans. Infotainmentskærmen er nem at betjene og systemet arbejder hurtigt uden at lagge.

© Thomas Saks

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...