Citroën C3 1,3 hdi 2003
Foto Nikolaj Karlshøj

Brugttest: Citroën C3 1,3 hdi 2003

Med sit 2CV-udtryk og prisen som Årets Bil i Danmark 2003 har ­Citroën C3 med tiden gjort sig til Danmarks darling. Adskillige skavanker gør den imidlertid knap så charmerende som brugtkøb

1. januar 2016

Nogle gange skal der meget få ting til at gøre en bil meget populær. I tilfældet Citroën C3 har det nuttede mariehøne-design og rummelige kabine (bortset fra benplads bagi) gjort sit for at gøre bilen til en sællert. Undervogn og motor er nemlig kendt -Citroën--mekanik på godt og ondt.

En af de mest populære C3-modeller er den 1,4-liters HDI commonraildiesel med 68 hk. En typisk pendlerbil, hvilket ses på de brugte modeller, som typisk har kørt langt. Testbilen er en meget velholdt C3 1,4 HDI set hos Citroën i Søborg. Tre år og 98.000 km gammel. Og man kan næsten forestille sig, hvordan ejeren har pudset og plejet bilen, for C3-ejerne er nemlig generelt meget tilfredse, hvis du spører dem. Paradoksalt nok, for bilen bugner af små, men mange irriterende skavanker.

Er du interesseret i en ny C3? Få 3 gode tilbud på den her

Svage koblinger er dog set, de fleste skiftet allerede før 50.000 km i Citroën C3

For at starte positivt er motor og transmission generelt solidt stof. Franskmændene har tradition for små velsnurrende turbodieselmotorer, og den 1,4 HDi-maskine er stærk som få. Tandremmen skiftes først ved 240.000 km og med 23,8 km/l er forbruget ydmygt. Svage koblinger er dog set, de fleste skiftet allerede før 50.000 km. Ellers er kravet ganske enkelt regelmæssig service med ny olie for hver 20.000 km.

Elektronikken i C3 er derimod ringe konstrueret og har i de tidlige -modeller betydet udbrændte biler som følge af fugt og kortslutning. Fejlen opstår i ABS-styreboksen i motorrummet, og betød tilbagekaldelse af 1.400 biler i januar 2002. Samme fejl er lokaliseret i forbindelsen ud til det originale anhængertræk. Få helst tjekket, at begge ting er udskiftet. Flere ejere har desuden oplevet, at motoren sætter ud. Efterfølgende har værkstedet udskiftet ledningsnet mellem motor og motorstyring, og så kører maskinen igen.

Se den fulde artikel af Citroën C3 1,3 hdi 2003 nedenfor

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...