Briterne hungrer efter brændstof – bliver Citroën redningen?

Mens nyhederne er proppet med billeder af køer ved britiske benzinstationer, lancerer franske Citroën den mikroskopiske, og charmerende, elbil – Ami.

6. oktober 2021 af Frederik T. Frey

I disse tider er det så godt som umuligt at tænde for en nyhedskanal uden at blive mødt med billeder af lange køer ved britiske benzinstationer flankeret af "sorry – no gas"-skilte og frustrerede kunder, der vil give højre arm for "den sidste olie".

Don't mention "Brexit"

Denne nyhedsartikel holder sig for god til at gå ind i spekulationer omkring de bagvedliggende problematikker om mulig sammenhæng med Brexit, lastbilchauffør-mangel eller et generelt tilfælde af nemesis.


I stedet er fokus på løsninger – og sådan en kan den franske bilproducent Citroën meget vel være et bud på.  

En fransk Citroën Ami iklædt Union Jacks farver – der er tale om et, veludført, marketingbillede.

Fransk el-charmetrold kommer til Storbritannien

Den britiske importør af Citroën kan se frem til, at den elektriske bil (ja, de kalder den en bil) bliver bragt til øriget i Nordsøen. Faktisk kommer meldingen fra den øverste mand hos den franske bilgigant, som nu er en del af Stellantis-gruppen, CEO Vincent Cobée.


Valget om at tage den mikroskopiske elbil med en topfart på 45 km/t og en opgivet rækkevidde på 75 km kan naturligvis ikke udelukkende skyldes den nuværende krise med at få fossile brændstoffer frem til briternes forbrændingsmotorer – men timingen synes velvalgt/påfaldende.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.! Læs mere her.

Det mest basale – og ikke meget mere - er, hvad man finder indvendigt i Citroën Ami.

Rat i "den gale side"

Meldingen er helt konkret, at Citroën Ami lanceres i Storbritannien i den stand, som den forlader fabrikken i Frankrig. Det betyder blandt andet, og noget skelsættende, at den vævre elbil har rattet monteret til venstre i kabinen – stik imod kutymen i den tidligere stormagt, der har venstrekørsel på vejnettet.

Bilen kan allerede nu bestilles/reserveres mod et depositum på 250 pund – omtrent 2.200 kr. Skulle interessen fordufte, inden bilen leveres, kan depositummet refunderes. Citroën i Storbritannien melder, at de har over 12.000 potentielle kunder registreret... hvad det så end betyder.

Citroën Ami bliver billig som få

Flere større britiske medier, herunder Autoexpress, gætter på et prisleje for Citroën Ami omkring 6.000 pund – cirka 52.000 kr., når den elektriske mikro-charmør lander i hænderne på britiske kunder først i det nye år... hvor benzin og diesel muligvis er nået frem til standerne på stationerne. 

Hvad med Citroën Ami i Danmark?

Den danske importør har tidligere været klar i spyttet omkring den lille elbils skæbne i Danmark – "den kommer!", er fortsat meldingen. K. W. Bruun Automotive, der har den danske Citroën-import, sigter efter at kunne lancere Ami-modellen i tredje eller fjerde kvartal af 2022, når produktionen af den elektriske bymidte-bil kan følge med efterspørgslen.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...