© bilmagasinet.dk

Her er Jans nye bil

Jan Magnussen skal køre drabelig Corvette prototype til 24-timers løbet på Daytona

4. januar 2012 af Bil Magasinet

General Motors præsenterede i november 2011 deres nye Corvette Daytona Prototype, der kommer til start for første gang ved 24 timers løbet på Daytona den 28-29. januar 2012. I dag kan det så offentliggøres, at danske Jan Magnussen bliver blandt de kørere, der skal forsøge at give Corvette en generel sejr ved den 50. udgave af Rolex 24h at Daytona.

Med den nye satsning i Grand-Am er Corvette nu stærkt repræsenteret i begge amerikanske sportsvognsserier, da Corvette Racing, sammen med Jan Magnussen, også fortsætter deres indsats i den højt profilerede GT klasse i den Amerikanske Le Mans Serie.

Ved jubilæumsløbet på Daytona i 2012 kommer hele fire teams til start med den nye Corvette Daytona Prototype. Det bliver Spirit of Daytona Racing, SunTrust Racing, Gainsco/Bob Stallings Racing og Action Express Racing, der stiller op med to Corvetter. Jan Magnussen stiller til start for Spirit of Daytona Racing, hvor han får selskab af tre af hans øvrige Corvette holdkammerater, spanske Antonio Garcia samt engelske Oliver Gavin og Richard Westbrook.

For Jan Magnussen bliver det ottende gang, han skal forsøge at vinde den amerikanske klassiker. To gange før er han stillet til start i en prototype og i 2007 var han sammen med SunTrust Racing tæt på at sejre generelt, da bilen i løbets sidste timer blev ramt af bremse og koblingsproblemer, der betød, at teamet måtte nøjes med en flot tredjeplads. De øvrige år har General Motors anvendt Jan Magnussen i deres GT program i henholdsvis Pontiac og Camaro og her har Jan Magnussen hvert eneste år lignet en sikker vinder, hvis ikke mekaniske problemer og uheld havde sat en stopper for den flotte kørsel.

Til vinderne af Rolex 24h at Daytona gives et Rolex Daytona ur og Jan Magnussen håber, at han i 2012 endelig kan vinde et af de eftertragtede ure.

© bilmagasinet.dk

Afgøres på sekunder
”Jeg er rigtig glad for at være tilbage i en prototype på Daytona. Særligt sammen med Corvette i en bil, som jeg er sikker på, kan være med til at køre om den generelle sejr” fortæller Jan Magnussen. ”Det er et rigtig spændende projekt. Jeg har set bilen og jeg kan slet ikke vente på, at komme ud og køre i den. Bilen er selvfølgelig ny, men jeg kender Corvette og ved, at de ikke kommer til start uforberedte og med den kørersammensætning står vi rigtig stærkt. Men jeg er også realistisk og det kan være rigtig, rigtig svært at vinde på Daytona."

"Der er typisk mindst 10 biler, der kan vinde løbet og 2012 tegner til at blive endnu et af de år, hvor løbet bliver afgjort i en kamp om sekunder i de sidste timer. Jeg har været tæt på så mange gange og alligevel er det nogle andre, der er gået hjem med uret siddende på håndleddet. Grundet banens lay-out, hvor man godt nok har de lange langsider med oplagte sving, så er inderkredsen meget smal, hvor man kan miste meget tid ved at hænge i trafik, så her er der rigtig meget nærkontakt mellem bilerne, som man skal sørge for at holde sig fri af. Så man skal være behersket aggressiv. Og så skal man sørge for ikke at holde i garagen, medens de andre kører… Det er desværre sket for ofte, men nu håber jeg, at heldet vender sammen med Corvette, så jeg kan vinde det ur”.

Jan Magnussen er nu i Florida, hvor han fredag, lørdag og søndag får lov at prøve den nye Corvette prototype på Daytona, når teamet deltager i den officielle test ”Roar before the Rolex 24”.

---opdateret 10. januar 2012-------

Jan tilfreds efter første test af ny Corvette

Jan Magnussen var godt tilfreds, da han sammen med sin Corvette holdkammerater Antonio Garcia, Oliver Gavin og Richard Westbrook afsluttede den officielle 3-dages test på Daytona forud for 24 timers løbet, der afvikles den 29-30. januar.

For Jan Magnussen var det første møde med den nye Corvette Daytona Prototype, der skal være med til at kæmpe om den generelle løbssejr i den 50. udgave af 24 timers løbet på Daytona. Hele fem nye Corvetter var repræsenteret ved testen og det var de fem biler, der over de tre dage viste sig som de hurtigste biler.

Jan Magnussen kører for Spirit og Daytona Racing i Corvette med startnummer 90 og selvom bilen ikke endte som hurtigste bil, er Jan Magnussen ikke i tvivl om potentialet.

”Jeg må indrømme, at jeg efter de første omgange i bilen var noget overrasket. Desværre var det ikke over bilens potentiale, men tværtimod synes vi, den var rigtig svær at køre. Men da først vi gik i gang med, at arbejde på bilens opsætning gik det fremad og til sidst havde vi en rigtig hurtig og stabil racerbil og jeg er ikke i tvivl om, at der er mere tid, at finde i bilen, når vi kommer tilbage til Daytona sidst på måneden. På testens sidste dag fik vi ikke kørt så meget som planlagt, da andet gear røg og da det var repareret, blev der opdaget en revne i selve gearkassen. Så selvom vi gik glip af noget tid på banen, så er vi alle optimistiske og enige om, at vi har et godt udgangspunkt til at køre med om den generelle sejr sidst på måneden”.

 

Tekst & foto: Jan Kaiser

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...