© bilmagasinet.dk

GM: Nej, nej, motoren i en Corvette ligger foran

Afviser rygter om centermotor i det 57-årige ikon

14. august 2010 af Steen Bachmann


General Motors afviser, at den næste generation Corvette får centermotor. Det siger Karl Stracke, General Motors VP of global engineering, til den amerikanske nyhedstjeneste Automotive News. "There is no mid-engine in the plans," (en centermotor indgår ikke i vores planer), lyder det.

En Corvette med centermotor har spøgt siden midt i 1960'erne, og GM har næret spekulationerne med en række konceptbiler og tegninger af forslag til en sådan bil. Det seneste forslag var CERV-III fra 1990. Siden har Corvette udviklet sig til en regulær konkurrent til italienske superbiler, hvilket illustreres af den 647-hestes Corvette ZR1 fra 2009, der er hurtig som en Lamborghini Murciélago - men koster det halve.

Læs Bil Magasinets test af Corvette ZR1, hvor vi bliver standset af et par civile pansere i en Audi

Talsmanden bringer også lys over et rygte om, at den næste Corvette får gearkasse med dobbeltkobling. En traditionel dobbeltkoblingsgearkasse i oliebad kommer ikke på tale, lyder det. Karl Stracke vil ikke kommentere muligheden for en dry clutch dobbeltkobling - en mere simpel udgave, der fungerer rent mekanisk og ikke arbejder i oliebad. Det menes, at Ferrari og Porsche arbejder på den nye og mere simple form for dobbeltkoblingsgearkasse, og Automotive News konkluderer, at Corvette før eller siden bliver nødt til at følge samme vej. Efterspørgslen vil i sidste ende diktere udviklingen af transmissionen, lyder det.

V6-Corvette? Næppe
Karl Stracke afviser også rygterne om en Corvette med V6-motor. Den nye generation af amerikansk fremstillede V6'ere med direkte indsprøjtning yder over 300 hk og har fået formidable anmeldelser i den amerikanske motorpresse, men at lægge en V6 i en Corvette svarer til at bede AC/DC om at optræde akustisk - det vil bare ikke føles rigtigt for nogen.

En V8 med direkte indsprøjtning og væsentligt mindre slagvolumen end den nuværende Corvettes 6,2 liter er på vej, og vil kunne fås i den næste Corvette. Karl Stracke bekræfter, at en hybridudgave af Corvette i kombination med V8-motor er en mulighed.

Konceptbil bygget til Chicago-udstillingen 2009


© bilmagasinet.dk

Bilen på billederne er Corvette Stingray Concept fra 2009. Den er tegnet og bygget af Corvettes egne designere hos GM, og er inspireret af en den originale Corvette Stingray racerbil fra 1959. Her er også detaljer fra senere generationer.

© bilmagasinet.dk

Vi følger sagen.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...