Et kig i bakspejlet: Chevrolet ville erobre Europa

Chevrolet ville erobre det europæiske marked, så derfor pakkede de den halvslatne Alero ind i et reklamesprog, Trump ville kunne forstå.

7. oktober 2019 af Victor David Kraft

“Alt hvad du altid har holdt af ved Amerika”

Velkommen til Bil Magasinet september 1999. Euroen er etableret, og det europæiske samarbejde er styrket. Men der er heldigvis håb for de bilkøbere, der hellere vil orientere sig mod Guds eget land - USA. 

V6 med 177 hk

Chevrolet Alero fås med enten fire eller seks cylindre og yder henholdsvis 141 hk og 177 hk. I Alero har du altid højre hånd ledig til hot dog, for et “mikroprocessorstyret” automatgear sørger for at få dig op i fart, med minimal indsats. Er du en ægte patriot, køber du topmodellen med en 3,4 liters V6 motor, der i 4. gear – det højeste – kan ramme 201 km/t.


Bagenden emmer af 90'er USA-vogn

Mazda 626, er det dig?

Over 100.000 kr. billigere end Mercedes

Med en pris på 409.340 kr. var der penge at spare for de bilister, der ellers fandt sig til rette i tyskerne. Åbner du et eksemplar af Årets Biler 1999, så kan du se, at Mercedes-Benz C 230 Kompressor kostede fra 512.000 kr. Du sparede altså over 100.000 kr., hvis du fravalgte den tyske konkurrent til fordel for en Chevrolet Alero.

Hvad skrev vi dengang?

Den belæste bilentusiast vil måske huske, at Bil Magasinet i april 1999 testede en Chevrolet Alero 3,4 V6. Daværende motorjournalist Thomas Hjortshøj fik dengang et overvejende positivt indtryk af amerikaneren, der havde de europæiske græsgange for øje.

Det var især Alero’s standardudstyr, der charmerede sig en på Bil Magasinets daværende medarbejder. Her var blandt andet “audiosystem med CD, centrallås og el-betjente sideruder”. Jo, der var skam fine fornemmelser i 90’ernes Alero.

Test af Alero fra Bil Magasinet april 1999

I skyggen af Chrysler

Selvom Chevrolet Alero kunne imponere med prisskiltet og udstyrslisten, så stod den stadig i skyggen af andre mere karismatiske biler. En af de største trusler mod Alero’s invasion af Europa var ikke blot de tyske konkurrenter. Fjenden var fra egen lejr, eftersom Chrysler på det tidspunkt lavede mere visionære biler, der kunne tilfredsstille de USA-elskende europæere.

Chrysler 300M kunne i 1999 fås med en V6-motor på 2,7 liter, der ydede 203 hk. Prisen på 470.000 kr var noget højere end Chevrolets Alero, men i de æstetiske discipliner tog Chrysler 300M en førsteplads - både inde og ude.

300M ser også i dag bedre ud end Alero


Velkommen til filosoffens hjørne


Her er et virtuelt rum, hvor der er plads til at nørde de sider af tilværelsen, bilerne viser os. Jeg er universitetspraktikant og studerer filosofi, så derfor handler mine skriverier om, hvad bilerne kan fortælle om os selv, vores historie og vores samtid.

Intet er på forhånd dømt ude - så længe det handler om biler! Du er derfor velkommen til at komme med indspark og spørgsmål. Send en mail på [email protected]
Du kan blandt andet se gamle reklamer, der har været bragt i Bil Magasinet. Så er du ikke i tvivl om, at vi har rykket os - i hvert fald når det gælder reklamelayout.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...