Corvette C8 E-Ray 2023
© Chevrolet

Her er den første hybrid-Corvette nogensinde

Corvette E-Ray har det hele: En stor V8, firehjulstræk og en elmotor, der gør det til den hurtigste Corvette, der nogensinde er lavet fra fabrikken.

19. januar 2023 af Gustav Reeh Persson

Redder ingen planeter

Den nuværende generation af Chevrolet Corvette (generation C8) er i sig selv lidt af et nybrud. Det er nemlig den første Corvette med centermotor - men i en ny variant har Chevrolet lavet to ændringer, der nærmest grænser til helligbrøde.

Den nye Chevrolet Corvette E-Ray er nemlig en hybrid, som den første Corvette nogensinde. E-Ray er et spil på standardmodellens efternavn "Stingray".

Det drejer sig dog ikke om en 'lad-os-redde-planeten-fornuftig-hybrid', nej det handler om at gøre ens Corvette hurtigere og intet andet. 

Hverken designet eller interiøret er anderledes. Eneste forskel er at den nye Corvette C8 E-Ray er gjort bredere, så der er plads til elmotoren, og bredere dæk. 

Corvette C8 E-Ray 2023

Farverne i blå og sølv samt den blå stribe her er unik til den elektrificerede variant af Corvette.

Hybridsystemets fordele

Corvettes første hybridsystem består af den klassiske 6,2 liter V8'er lånt fra den normale Corvette C8 Stingray der har en ydelse på 495 hk og baghjulstræk gennem en 8-trins automatgearkasse. Den er kombineret med en 160 hestekræfters elmotor, der sidder på forakslen og skaber firehjulstræk (som heller aldrig er set på Corvette før).

Hele systemet med elmotor og V8'er giver en systemydelse på 655 hk. Elmotoren gør, at accelerationen fra 0-100 km/t foregår på 2,5 sek, hvilket er hurtigere end track-udgaven Corvette Z06. 

Det er ikke plugin-hybrid, så det er kun regenering fra kørslen, der giver liv til systemet. Batteripakken er kun på 1,9 kWh. Hele pakken vejer 1,7 tons.

Corvette C8 E-Ray 2023

Stealth mode og pris

Elmotoren kan drive bilen alene i 'Stealth mode' op til 70 km/t, men du kommer ikke særlig langt. Det betyder bare, at du ikke behøver vække hele nabolaget, når du kører ud af garagen. Derudover er der et eAWD-system, der kontrollerer, hvor kræfterne skal komme fra, alt efter køreforholdene. 

Prisen for denne nye variant er i hjemlandet USA fra 104.295 dollars (717.000 kr) - næsten 40.000 (275.000 kr.) mere end den standardudstyrede Corvette C8, men lige under den banefokuserede Z06. 

Du kan læse om vores tur i C8 med Jan Magnussen lige her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...