Spark er forsynet med Chevrolets nye, markante kølergrill kendt fra bl.a. Cruze© bilmagasinet.dk

Chevrolet Spark 1,0 Life+

Ny minibil giver nyreslag til konkurrenterne med en pris fra 85.900 kr.

1. oktober 2010 af Søren Juul

OPDATERET 25. AUGUST 2010
Den danske importør af Chevrolet meddeler 25. august 2010, at fabrikken nu kan levere Spark med ESC-stabilitetssystem.
 

-----

KØBENHAVN, MARTS 2010. Husker du Chevrolet Matiz? Danmarks billigste "bil" til 80.000 kr. med håbløse køreegenskaberne og kollisionssikkerhed som en tom coladåse (Euro NCAP: 2,5 stjerner)? I weekenden 6.-7. marts kommer afløseren - og der er mildt sagt sket ting og sager, siden Chevrolet-emblemtunede Daewoo Matiz.

Dataarket vidner om en 14 cm længere, 10 cm bredere og 2 cm højere bil, der tillige har 3 cm længere mellem akslerne. Og sikkerheden? Euro NCAP hænger fire stjerner på Spark. En femte var indenfor rækkevidde, hvis ESC havde været standard.

Det bliver standard i Danmark, men først efter et par måneder på markedet, så undgå den første sending biler og slå til primo juni, hvor Spark har ESC (­forvent lille prisstigning). ­

Selvsikker minibil
Chevrolet Matiz' legetøjsbilslook er afløst af en selvsikker minibil med grillen fra Chevrolet Cruze, svulmende skærmkasser og fra visse vinkler en slående lighed med Tata Nano. De små 14"-hjul (13" er standard i DK) giver en uheldig association til verdens billigste bil.

Selv om Spark kun er 3,6 meter lang, byder den på noget usædvanligt: Et rigtigt bagagerum, der er stort nok til en lille weekend­oppakning. I konkurrenter som Suzuki Alto og Toyota Aygo må du pakke i en attachémappe, og indkøbsposerne får et klem af hattehylden, når du lukker bagklappen. Det slipper du for i Spark.

Foran er der god plads til to voksne mennesker, og selv på bagsædet kan du installere to voksne, uden at de jamrer sig. Spark kommer i to udstyrsniveauer: "Life+" og den mere veludstyrede "LS".

Jeg har taget plads i førstnævnte, der viser sig at være temmelig skrabet. Rattet kan ikke justeres i højden, sidespejlene skal justeres manuelt, der er ingen fjernbetjening til centrallåsen og jeg er omgivet af hård, sort plast på dørsider og instrumentpanel. Kør hånden henover over panelerne, og du forstår, hvorfor Chevrolet kan sælge denne bil så billigt. Men én ting er materialerne og den korte udstyrsliste - noget andet er designet og indretningen, som fortjener ros.

Det tykke kunststofrat er godt nok fikseret (højdejustering på LS), men sidder som udgangspunkt godt og giver dig en fremragende kørestilling fra forsædet.

Fikse instrumenter
Speedometer og omdrejningstæller er udformet som instrumentklyngen på en motorcykel og placeret ovenpå ratstammen. Det giver kabinen et pift. Midterkonsol indeholder en god cd/radio med én stor og overskuelig knap til on/off og justering af lydstyrken, og stik til MP3 og USB er standard sammen med masser af praktiske ­aflæggerrum.

Selealarm for samtlige fem ­pladser giver også et plus i bogen. Det gør udformningen af ­bagdørene imidlertid ikke: I et forsøg på at skjule bagdørene som på en Alfa Romeo 156 har designerne skjult dørhåndtagene i C-stolpen. Det gør C-stolpen abnormt bred, hvorfor det er nemt at overse en scooter i den blinde vinkel. Ikke optimalt for en bil, der skabt til et liv i byen med en lille venderadius på 9,9 meter og en lille, 4-cylindret 1,0-liters motor med 68 hk og et drejningsmoment på 93 Nm, der ikke giver mening uden for bygrænsen.

Er håndbremsen trukket?
Spark bruger 15,5 sekunder på accelerationen til de første 100 km/t; godt to sekunder mere end f.eks. Nissan Pixo, men hvor Pixoen belønner dig med et livligt soundtrack fra en villig, 3-cylindret symaskine, accelererer Spark, som om håndbremsen trukket, med en uinspirerende snurren fra motorrummet.

Senere på dagen prøver jeg en Spark 1,2 med 81 hk - og dén gør Spark tilpas livlig til, at jeg ville kunne leve med den til hverdag. Importøren nøjes dog med - indtil videre - kun at have 1,0'eren på programmet.

Test­ruten går rundt i Athens bytrafik, hvor jeg afslappet smutter Spark nemt rundt i trafikken med et fast tag i det glimrende styretøj med tilpas servostyring. Den traditionelle undervogn med McPherson-ophæng foran og compoundaksel bag på testbilen opsuger ujævnhederne kompetent, den lille bils størrelse taget i betragtning, og støjniveauet er lavt.

Spark findes i varianterne Spark Life til 85.900 kr., Spark Life+ til 91.995 kr. og Spark LS til 103.995 kr. - alle med 1,0-motor og fem-trins manuel gearkasse. Spark LS har aircon, fjernbetjent centrallås, sædevarme for, tågeforlygter og eldrevne sideruder for/bag, og dét er vi ikke vant til i en bil til under 105.000 kr.

Spark er med andre ord et stort skridt fremad i forhold til Matiz. En rummelig, sikker og ­velkørende minibil anno 2010. Men køb den kun til byen - og vent lige på, at den får ESC...


Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...