© bilmagasinet.dk

Chevrolet Orlando 1,8 LS

Chevrolet Orlando ligner årets storfamilie-tilbud. Men under røgsløret er der en helt almindelig bil.

1. marts 2012 af Mikkel Thomsager

230.000 kr. for en rummelig og moderne 7-personers MPV med 1,8-liters motor på 141 hk - det lyder som et knaldtilbud, der sætter en Touran eller for den sags skyld en hvilken som helst VW-model til vægs. For de penge kan du lige akkurat få en skrabet VW Golf med 1,2-liters motor, mens en 7-personers Touran starter ved 340.000 kr.

Det første indtryk af den nye Chevrolet Orlando er da også overbevisende. Det er en nydelig bil med forbavsende god plads på både anden og tredje sæderrække, hvor adgangen til tredje række er nem og enkel. De to separate sæder heromme foldes nemt ned, og i nedfældet tilstand bliver de til et plant bagagerumsgulv. Splitbagsæde på anden række gør lastrummet fleksibelt, og der er gode aflæggerum, hvor du har brug for dem. Udstyrsmæssigt er der kun det nødvendige i test­bilens LS-udgave, omend manuel aircondition er standard. Men så snart du har kørt de første kilometer, er det svært ikke at blive mere forbeholden.  

Under det nydelige karrosseri gemmer sig moderne teknik fra Opel Zafira. Motoren er dog forbeholdt Chevrolet, og den yder 141 hk, hvilket burde være mere end rigeligt. Men det er som om, Orlando ikke har fået alle kræfter med. De 141 hk er godt gemt, og bilen virker sløv, medmindre du kører den langt ud i gearene.

Det resulterer i høj og ucharmerende motorstøj, og ved 140 km/t i femte (og højeste) gear går den hele 4.000 o/min. Skifteindikatoren på instrumentbordet foreslår skift ved meget lave omdrejninger, men følger du dem, er der fare for, at du går helt i stå.

Affjedringen er forbavsende hård, uden at dynamikken af den grund er noget at skrive hjem om, og finishen i kabinen er heller ikke på Opel-niveau. Til gengæld er der intet at udsætte på ergonomi og ­betjening. Førerpladsen er velindrettet, forstolene støtter usædvanligt godt takket være fin sidestøtte i både sæde og lænd.

Orlando underbyder den 7-personers Renault Grand Scénic med 8.000 kr. Det får den velkørende Renault til at ligne et bedre tilbud, men går du kun efter rummelig kabine, praktisk indretning og lav pris, og skal du ofte bruge alle syv siddepladser, er Chevrolet Orlando ikke det rene røgslør.

Kilde: BM240

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...