Biltest af Chevrolet Kalos 1,4 16V SE 3-d
Biltest af Chevrolet Kalos 1,4 16V SE 3-d© bilmagasinet.dk

Chevrolet Kalos 1,4 16V SE 3-d

Koreansk stangvare

15. december 2005 af Bilmagasinet

Af: Søren Juul

Chevrolet Kalos 1,4 16V lokker med 94 heste og aircon

Er du på udkik efter en mini til ca. 130.000 kr., er der nok at vælge imellem. Du kan få en Fox med 55 hk, en Hyundai Getz med 97 hk eller en Suzuki Swift med 92 hk (til 140.000 kr.). Men hvad med et mere overset alternativ som denne Chevrolet Kalos 1,4 16V med 94 heste, aircondition, friskt design og en pris på kun 130.000 kr. – et rent slagtilbud i forhold til de andre?

Dén overbevisning har jeg i hvert fald, da jeg sætter kurs mod det indre af København i en Kalos – modellen, som tidligere bar navnet Daewoo – i dag Chevrolet. Siddepositionen er høj i de faste sæder, som dog mangler noget sidestøtte. De brede C-stolper stjæler udsynet skråt bagud - og da den øverste stribe af forruden er tonet mørk, har du tendens til at dukke dig en smule for at spotte farven på lyskurvene. Kalos med tre døre er åbenbart ikke en optimal bybil, så jeg prøver med noget landevejskørsel.

Maskinen skal piskes op i støjende omdrejninger, før der sker noget - det føles ikke som en lille bil med næsten 100 hk. Når gearskiftet samtidig går knoklet og motoren bliver hængende oppe i omdrejninger, når næste gear skal lægges ind, forsvinder incitamentet til frisk kørsel.

Chevrolets snak om en frisk og rap bil virker lidt som en joke, idet undervognen er blødt sat op med en lang fjedervandring med massiv krængning til følge i sving – men mærkeligt nok absorberes bumpene fra en brostensbelagt vej relativt dårligt.

Cruising på motorvej er komfortabelt, men når det går stærkt, bliver styretøjet nervøst. Et problem som nok kan afhjælpes hvis bilen får nogle større hjul i skærmkasserne i stedet for trillebørshjul på 13 tommer.
Kabinen har aircon, et godt cd-anlæg, elruder og -spejle, nakkestøtter og trepunktseler ved alle pladser.

Basismodellen koster 13.000 kr. mindre, og dén ville jeg tage. Du må undvære aircondition og 22 heste, men prisen stemmer mere overens med produktet.

CHEVROLET KALOS 1,4 16V SE 3-D
Motor R4, 1.399 cm3, 16V
Ydelse 94 hk ved 6.200 o/min
130 Nm ved 3.400 o/min
0-100 km/t. 11,1 sek.
Topfart 176 km/t.
Forbrug 14,9 km/l EU-miks
Årlig vægtafgift 2.520 kr.
Vægt 1.050 kg
Mål (L/B/H) 388/167/150 cm
Bagagekapacitet 220 liter
Dækmontering 175/70R13
Værditab (3 år/60.000 km) ca. 40.000 kr. (31 pct.)
Reservedelsindeks 116
Pris 129.995 kr.
Pris u/afgifter 45.500 kr.

VI SYNES…De 94 ekstra heste gør et hæderligt arbejde, men spar 13.000 kr. og snup basismodellen (eller brug lidt mere og køb en Swift).

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...