Store blanke 18 tommer fælge og voldsomme kofangere kendetegner HHR SS
Store blanke 18 tommer fælge og voldsomme kofangere kendetegner HHR SS© bilmagasinet.dk

Chevrolet HHR SS Aut.

Den vilde retro-MPV HHR imponerer med europæisk

1. december 2008 af Claus Møller

af Carsten Nymann 

 

Vi har flere gange ikke blot efterlyst men ligefrem rapporteret om en snarlig lancering af retro-MPV’en Chevrolet HHR i Danmark. Og derfor tøvede vi da heller ikke med at teste et eksemplar, da vi i foråret alligevel var i Los Angeles i anden sammenhæng.
Men Chevrolet tror tilsyneladende ikke rigtigt på, at bilen har en chance i vores lige dele afgifts- og fornuftsplagede land. Men det er der heldigvis andre, der gør, for pludselig en dag dumpede en mail ind fra Autoclasen ApS i Solrød, som har specialiseret sig i US-biler - primært fra Chevrolet. Her har man besluttet at begynde en parallelimport af HHR, og indehaver Erik Brauer-Christiansen havde nær fået kaffen og småkagerne i den gale hals, da han læste vores anmeldelse af den amerikanske 2,2-liters HHR LS. For den bil var jo alt for skrabet til at blive taget seriøst.
Men han ville da hjertens gerne invitere til en ny testkørsel i en bedre udstyret variant. Vi er altid villige til at efterprøve vores konklusioner, så kollega Bek og undertegnede pakkede kameratasken og drog til Solrød. Og heldigvis for det, for den bil, som Erik Brauer-Christiansen havde tiltænkt os, var ikke nogen almindelig HHR.
De store luftindtag, brede fælge og SS-skiltet på skærmen råber op om, at der er tale om den helt nye sportsversion med 2-liters turbomotor fra blandt andre Opel GT. HHR SS, som er bilens korrekte betegnelse, er på en måde Chevrolet’s modsvar til den iltre Dodge Caliber SRT4, som vi havde med til dette års Handling Day.
Men hvor Chrysler-folkene tilsyneladende har bygget SRT4 på en halv fridag, er der lagt rigtig mange kræfter i at tilpasse HHR’s chassis til turbomotorens mange kræfter. Undervognen er blandt andet finjusteret på Nürburgring med ændrede hjulophæng, stivere fjedre, andre bremser og et mere direkte styretøj.
Anstrengelserne har ikke været forgæves, for HHR SS opfører sig - af en amerikansk bil at være - uhyre eksemplarisk. Faktisk er det tunge styretøj noget af det bedste, vi har prøvet i en US-bil, og undervognen virker fornuftigt afstemt mellem sport og komfort. Også den 4-trins automatgearkasse forvalter kræfterne fornuftigt med intuitive skift. HHR SS fås også med 5-trins manuel transmission, hvor ydelsen så er skruet yderligere op til 260 hk.
Kabinen ligner dog den LS, vi tidligere har kørt, hvad angår samlinger og materialevalg - det ER jo en amerikaner. Men der er bedre løsninger at spore:
Midterkonsollens grimme kontakter til el-ruderne er byttet ud, sæderne støtter bedre, ligesom der er splitsæder, og blandt instrumenterne findes der lir såsom launch control, dæktrykovervågning og iPod-tilslutning. Men prisen går så altså også lige grundigt i vejret... 

Chevrolet HHR SS Aut.   
Motor    R4, 1.998 cm³, 16V, turbo
Ydelse    235 hk ved 5.300 o/min
    302 Nm ved 1.650 o/min
Topfart 240 km/t     0-100 km/t 6,3 sek.
EU-miks 9,6 km/l    Årlige afgifter 6.480 kr.
Mål (L/B/H)    448/176/161 cm
Vægt/last/påhæng    1.488/437/453 kg
Bagagerum (ikke VDA)    430-1.786 liter
Dæk    225/45R18V
Reservedelsprisindeks    174
Værditab/3 år    ca. 300.000 kr. (54 pct.)
Pris    554.900 kr.

Vi synes...

HHR SS er langt mere kapabel og anvendelig end f.eks. Dodge Caliber SRT4, men prisen er temmelig høj

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...