Cruze er født elegant. Med 125-hestes dieselmotor kører den også sådan© bilmagasinet.dk

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi 125 LS

Med 2-liters turbodieselmotor og LS-udstyr hænger bil og pris godt sammen

31. marts 2010 af Mikkel Thomsager


Chevrolet Cruze charmede sig ind på Bil ­Magasinet, fra det første billede lå på nyhedsredaktørens bord. Det er en velkørende, komfortabel og praktisk bil i flot design og med en appetitlig kabine. Det er så godt, at Cruze tog stikket hjem i den første offentlige duel, da Mazda 3 sedan blev henvist til andenpladsen i duellen i Bil Magasinet nr. 215.

Begejstringen skyldes ikke mindst god prissætning. Især de billige modeller har meget udstyr. Til gengæld har motorprogrammet fra starten været en udfordring.

Selv den kraftigste benzinmotor formår ikke at give Cruze overskud. Løsningen er tydeligvis en dieselmotor, men hidtil har Chevrolet kun haft én topudstyret 150-hestes diesel på programmet, og så går en del af prisfordelen fløjten, fordi udvalget af konkurrenter bliver betydeligt større.

Men nu er den her: Cruze-modellen med det rigtige udstyr og den rigtige motor. Som hidtil er dieselmotoren på 2 liter, men effekten er reduceret til 125 hk, som kombineres med det billigere LS-udstyrsniveau. Så er prisen 224.995 kr. Den mindste dieselmotor er lige så villig og homogen som den større, og man mangler absolut ikke de ekstra 25 hk og 15 Nm.

Først oplevede jeg en smule turbo­tøven, men det skyldes faktisk, at dieselmotoren trækker uden at banke helt fra tomgang, hvorfor man forledes til at skifte op i gear endnu tidligere end i andre moderne dieselbiler, og ved tomgang er der trods alt ikke liv i turboen endnu.

Som med motoren savner man heller ikke udstyr i den billigere version. LS-udstyret er det laveste niveau, men her er ­stadig 16”-aluhjul, termostatstyret ­klimaanlæg, sædevarme, fire el­sideruder, ratbetjent radio osv. Det eneste, man mangler, er en fartpilot.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...