Breaking: Se alle billederne af den helt nye Corvette C8 med centermotor

Endelig får vi lov til at se den nye Corvette C8 i sin endelige form, og intet er, som du kender det. Altså ud over den rumlende V8-motor, som nu i stedet er monteret i midten.

19. juli 2019 af Anders Richter

Corvette-revolution

Vi har ventet i månedsvis, ja faktisk flere år på at se de endelige billeder af den næste generation af Corvette kaldet C8. Og hvorfor har vi været på stikkerne? Fordi dette er den største revolution i Corvette-land nogensinde. Den går nemlig fra front- til centermotor.

Corvette-motoren er lavt monteret

I 50'erne og 60'erne, da der blev udviklet kraftigt på Corvette'n som model, gik der rygter om en prototype med centermotor, men den blev aldrig til noget – før i dag. Og selv om vi ikke er amerikanere, må vi indrømme, at den ser forbavsende godt ud. Centermotoren sidder lavt. Hvilket bl.a. kan gøres, fordi den er udstyret med tørsumpsmøring. Ventildækslerne sidder i højde med det øverste af de 19" baghjul, hvilket giver dig en indikation om, hvor lavt maskineriet i virkeligheden er placeret. 

LT2-motor

Motoren kaldes for LT2, og den yder i standardtrim 495 hk og 637 Nm. Du kan fra starten tilkøbe en Z51-pakke med en strammere undervogn, større bremser og en sportsudstødning. Med den monteret kan du ramme 100 km/t på lige omkring tre sekunder. Jep, det er seriøst hurtigt, og husk på at dette er basis-versionen af Corvette C8. Vi mangler stadig at se alle de hårdkogte Z06 og ZR1-varianter, som dog muligvis kommer til at skifte navn i den nye generation. Rygterne siger, at de hurtige varianter vil komme til at hedde "Zora" frem over.

Gearkassen er en 8-trins dobbeltkobling, der er udviklet af amerikanske Tremec. Dette bliver den eneste mulighed for gearkasse. Første gear er et rent kravlegear, mens anden til sjette ligger tæt som i en close-ratio gearkasse. Syvende og ottende er rene overgear og bruges udelukkende til motorvejskørsel for at bringe omdrejningerne og dermed benzinforbruget ned. 

Vild kabine

Interiøret har stadig hård plast her og der, men der er alligevel sket forbavsende meget. Designet af kabinen er markant mere nutidigt, og dette ligner noget, som reelt kan konkurrere mod mange af de europæiske konkurrenter. 

Præcis som med de gamle generationer af Corvette, er C8'eren også en targa. Dvs. at du kan afmontere den midterste del af taget, hvis du hellere vil have lidt luft i håret.

Golfkøllerne er velkomne i Corvette C8

Praktisk er den nye Corvette også. Fordi motoren nu har rykket sig ind i midten, er bagagerumspladsen delt op i to. Et rum bagest, hvor du kan have plads til alt dit golf-grej (det er jo vigtigt for amerikanere bosat i Florida, hvor de ikke laver andet end at guffe is, drikke cola i 3-liters spande og spille golf...), og så er der kommet et rum til i snuden af bilen, hvor du også kan have plads til et par bløde tasker. I alt er her plads til 357 liter bagage.

Kører bedre en nogensinde!

Corvette siger selv, at den nye kører bedre end nogen anden Corvette i historien. Og for en gangs skyld tror vi faktisk på dem. Den nye C8 har alle de elementer, en fantastisk sportsvogn bør indeholde, så vi kan næsten ikke vente med at booke en billet til staterne, så vi kan få lov til at afprøve den "overthere". Fortsættelse følger...

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...