Bilen du ikke vidste eksisterede: Corvette med 9,8-liters V12-motor!?!

Corvette byggede en prototype af C4-generationen udstyret med en 9,8-liters V12-motor, som skulle udkonkurrere den vilde Dodge Viper. Få historien hér!

12. september 2020 af Bjørn Skjærup

En Corvette ZR12, WHAT?!?

En Corvette med 12 cylindre? Lyder det som en god idé? Det synes Chevrolet. I hvert fald lige længe nok til at de nåede at bygge en – men også kun én, skriver boosted.dk.

Modellen, som blev kaldt ZR12 skulle have taget kampen om i mod Dodge Viper og de 10 cylindre fra en lastbil-motor, som gav den ekstravagante superamerikaner den umiddelbare succes, da blev vist frem som prototype i 1989.

Corvette eller rettere GM så hurtigt, at mulighed for stor succes stod malet i stjernerne hos konkurrenterne fra Chrysler, som på det tidspunkt ejede Dodge.

9,8 liters V12-motor i en Corvette

Derfor gik man med lynets hast i gang med at se på, om man kunne få flere cylindre ned mellem forhjulene på datidens Corvette. Og det kunne man. Der viste sig nemlig at være plads til en vanvittige maskine på hele 9,8-liter fordelt på tolv cylindre i V-formation.

En motor man fandt på fabrikshylderne med lastbildele. Samme type hylde som Dodge skelede til, da Viper’en tog form. Et tilfælde? Næppe.

Nu sidder du sikkert og tænker vægtfordeling. Og en skidt én af slagsen, når man smider fire cylindre ekstra udover forhjulene. Men, den store V12’er øgede faktisk kun bilens vægt med sølle 45 kg. Det til gengæld for en ydelse på 686 hestekræfter og 921 newtonmeter.

Meget hurtigere end Viper

Den kan altså godt flytte sig. Amerikanske Motor Trend testede bilen i marts 1993, og her kørte de quater mile-tider på 11,6 sekunder. Langt hurtigere end den hurtigste Viper, der haltede gevaldigt efter med 12,9 sekunder.

Hvorfor blev det så aldrig til mere end denne, ene monster-vette? Svaret er ganske enkelt – penge. Det var for dyrt for fabrikken at udvikle. Dengang mente man ikke, at man kunne forsvare, et Corvette-prisskilt på 45.000 dollars, som bilen ville ende med at koste ude hos forhandlerne.

Derfor dag står bilen på Corvette-museet i Bowling Green, Kentucky.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...