Chevrolet introducerede 2019-årgangen af Corvette ZR1 i Dubai søndag aften. Det er den mest kraftfulde og potente Corvette nogensinde i modelnavnets 64-årige historie.
Den 6,2-liters LT5-motor er en V8'er med vandkølet kompressor og en maksimal ydelse på 750 hk. Med et drejningsmoment på 920 Nm er det General Motors kraftigste serieproducerede personbil i historien.

Den første kompressorladede ZR1 kom i 2009 og den seneste Corvette Z06 med kompressor i 2015. Den nye generation er nu klar med en videreudviklet kompressor med 52 pct. større slagvolumen. LT5-motoren har herudover fået et nyt system til brændstofindsprøjtning for at opnå højere effektivitet.
Åh nej: Anders Richter i en 2010 Corvette ZR1 bliver vinket ind af panserne
ZR1 fås med 7-trins manuelt eller 8-trins automatgear. Det er første gang, det er muligt at få en ZR1 med automatgear.
Hurtigste Corvette nogensinde
En nydesignet front skal føre køleluft til motor, kompressor og bremser. Her er fire nye køleenheder forrest, hvilket bringer det samlede antal kølesystemer op på 13. Her er lavet hul i kulfiberfronthjelmen, så motor og kompressor kan komme af med varmen,
Det aerodynamiske kit er konstrueret med vinger og skørter for at trykke bilen ned mod vejen og dermed skabe bedre vejgreb. Topfarten er ifølge GM over 210 mph (338 km/t).
“ZR1's design understøtter dens performance. De nye vinger hjælper med at skabe downforce og bedre vejgreb uden at gå ud over topfarten," siger Kirk Bennion, Exterior Design manager.


Hækvinge fra Jan Magnussens racer
ZR1 har som standard en fastmonteret hækvinge, der giver maksimal topfart og alligevel genererer op til 70 pct. mere downforce end vingen på en almindelig Z06.
Der fås også en High Wing med to indstillingsmuligheder til brug på racerbaner for maksimal downforce. Denne leverer op til 60 pct. mere downforce end den aktuelle Z06 monteret med Z07 Performance Package. Standard på begge er en nydesignet frontvinge i kulfiber.
Den justerbare High Wing er en del af ZTK Performance Package, der også omfatter splitter i kulfiber, Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slicks, sportsundervogn og Magnetic Ride Control-dæmpere med olie/vand og elektronisk justering for bedre vejgreb i sving.
Begge hækvinger er fastmonterede som på Jan Magnussens Corvette Racing C7.R racerbil.

Bilen ved introduktionen i Dubai er monteret med en ny Sebring Orange Design Package. Lakeringen hedder Sebring Orange Tintcoat og her er orange bremsecalipre, orange detaljer på vingerne, orange sikkerhedsseler og interiør trin i bronze aluminum.
2019 Corvette ZR1 kommer på markedet til foråret, og vil også kunne bestilles hos den danske importør. Prisen er ikke oplyst.
