Test af BYD Tang
Man kommer ikke foran ved at køre i andres spor. Den læresætning rammer mange produkter fra Kina, således også mange af de nye biler, der kommer fra Kina til Danmark i disse år.
Men hvis der er en værdi i at raffinere det kendte, så det fungerer godt til en lav pris, så er det indbegrebet af det - i Danmark - nye kinesisk elbil-mærke BYD. Tang hedder modellen, der kan ses som den eludgave af en Ford S-Max, som Ford ikke har på vej i en forudsigelig fremtid.
BYD Tang er en stor SUV, udviklet som elbil fra bunden af. Det vil sige med batteri, der ligger fladt i bilens bund, og én el-motor til hver aksel, som reelt gør bilen firehjulstrukket.
Hvad vil du vide om BYD Tang?

De kæmpe store 22" fælge er - lige som alt andet - standard på BYD Tang
© A. HansenTang-kabinen fungerer godt
Den er fire en halv meter lang, hvilket giver plads til tre sæderækker. Adgangen til 3. sæderække sker via bagdørene. Adgangen er vanskelig for voksne, fordi den midterste sæderække, som er en bænk, ikke kan skydes og vippes tilstrækkeligt frem, men til børn er løsningen fin og brugbar. 3. sæderrække kan foldes ned.
Ifølge BYD er bagagerummet 940 liter. Så stort ser det ikke ud, men det er regulært, og gulvet går i plan med med kofangerens kant, så det er nemt at læsse ind, omend der er forholdsvis højt op.
I det hele taget fungerer kabinen godt. 2. sæderække er en flad bænk, over et lige så flat, plant gulv, og her er plads til voksne, selv med det skydbare sæde skubbet frem, så der er plads til børn på 3. sæderække.

Der er god plads på 2. sæderrække der har plant gulv og plan bænk.
© A. HansenÉn bil til én pris: 599.995 kr.
BYD Tang kommer til Danmark i én version til 599.995 kr. Der er ingen motor-, batteri-, eller udstyrsvarianter. Det eneste, du skal vælge, er farven. Standard er hvid, de fire øvrige farver koster 9.600 kr. eller 12.800 kr. (Emperor Red) ekstra. BYD Tang kan eftermonteres med aftageligt anhængertræk. Den må trække 1.500 kg.
Til gengæld er udstyrslisten lang. Du får blandt andet panoramasoltag, læderindtræk, LED-lys, elbetjening også af ratstammen, stor eljusterbar centerskærm, og hvad du ellers kan komme i tanke om.
Det ser alt sammen godt ud, når du læser det på disse linjer. Vi ved fra andre kinessiske bilmodeller, at det ikke nødvendigvis fungerer godt. Men det gør det i BYD Tang. Det du ser, er det du får. Tekniske løsninger og finish virker troværdige og holdbare.
Det samme er lige knap tilfældet, når du læser opgivelserne.

LED-baglyset går i hele bilens bredde med to råde lysstriber over bagsmækken.
© A. HansenFlot affjedring med store hjul
517 hk og 0-100 km/t på 4,6 sekunder lyder mere voldsomt, end det føles. Men der er nok, og fremfærden er fin, så længe det går lige ud. Den har således fin retningstabilitet, og affjedringen tager godt imod dårligt underlag trods de kæmpe store 22” fælge, det er faktisk lidt af en bedrift.
Men på vejbump bliver affjedringen typisk “elbilfast”, som når en bils affjedring er strammet op for at klare ekstra vægt.
Styretøjet er irriterende understyrende helt fra midterstillingen, altså bilen drejer mindre end du tror, når du drejer på rattet, selv om rattets udslag fra stop til stop er normalt med 2,7 omgange.

Kabinen
© A. Hansen
Som i den mindre BYD Atto 3 kan den store centerskærm vendes 90 grader.
© A. Hansen
Skiverne ser små ud i de store fælge, men Brembo-bremser er standard.
© A. HansenForsinkelse i pedalerne
På samme måde har pedalerne har en underlig forsinkelse indbygget.
Bremserne er simpelthen svære at dosere, hvilket må skyldes regenereringssystemet, der samler strøm op, når man slipper speederen og træder forsigtig på bremsen. Man skal træde hårdt, for at de mekaniske bremser, som er af mærke Brembo, tager fat.
På ét område er BYD Tang foran mange etablerede konkurrenter. Den elektriske arkitektur benytter et 800 volt-system, hvilket ellers er forbeholdt Porsche Taycan og Kia EV6.
En del af gevinsten burde være hurtig ladning. Derfor undrer det, at ladekapaciteten kun er 110 kW på hurtigladere. I praksis fungerer ladning dog ikke som hos de bedste hverken på hjemme- og hurtigladere.

Ifølge BYD er der 235 liter bagagerum med tre sæderækker i brug, 940 liter bagagerummet med to sæderække i brug, og 1.655 liter 1. sæderække i brug. så stort ser det ikke ud.
© A. HansenTang med troværdig rækkevidde
Batteriet er på 86,4 kWh og det officielle (WLTP) forbrug er 23,8 kWh pr. 100 km, hvilket giver en rækkevidde på 400 km. Under testen i plus fem grader og mest regn, blev det til godt 27 kWh, hvilket er godkendt.
BYD Tang revolutioner ikke elbilerne, men den stiller med et godt, troværdigt produkt i en klasse, hvor den ind til videre er næste alene, og i hvert faldt til den pris.
Spørgsmålet er så, om du tør og vil give 600.000 kr. for en ukendt, kinesisk elbil? Hidtil har afskrivningen på kinesiske biler ikke antydet, at de har større afskrivning end andre elbiler.