Bugatti Chiron topfart top speed John Hennessey Sandbagging

Hennessey: Bugatti kører langsomt med vilje!

Den amerikanske biltuner og -producent, John Hennessey beskylder Bugatti-folkene for noget så underligt som at køre langsomt med vilje.

15. oktober 2018 af Frederik T. Frey

Og hvad er problemet i at køre langsomt, tænker du sikkert.

Problemet er, ifølge John Hennessey, at Bugatti med Chiron af strategiske årsager ikke viser, hvad bilen med de 1.500 hk vitterligt kan.

Både Bugatti, Hennessey, Koenigsegg og andre forsøger med jævne mellemrum at sætte fartrekorder. På nuværende tidspunkt står pokalen hos svenskerne, da en Koenigsegg Agera RS klemte sig op på 447,19 km/t i 2017. Tidligere har Bugatti haft rekorden med Veyron – både som almindelig og som Super Sport – senest i 2010 med en topfart på 415 km/t.

John Hennesey præsterede en topfart på 434,5 km/t i en Venom GT, og på tegnebordet ligger en bil kaldet F5, der efter planen skal bryde 300 mph-muren. (det er 482,8 km/t for os, der benytter metersystemet). 

Cadillac Escalade topfart top speed John Hennessey

"Stop med at køre langsomt!" Siger John Hennessey til Bugatti.

Begrebet hedder "Sandbagging"

Kort sagt beskylder John Hennessey Bugatti for at "sandbagge" med præstationerne for Chiron. "Sandbagging" dækker over, at man med vilje og overlæg holder tilbage og ikke yder fuldt ud.

"Fordelen" ved "Sandbagging" er udelukkende strategisk, da det holder potentielle konkurrenter i mørket mht. de egentlige præstationer. Man kan forestille sig, at der er risiko/chance for, at en konkurrent vil undervurdere Bugatti Chiron, hvis franskmændene ikke giver fuld gas. 

Faren/styrken ved det scenarie, alt efter om du er offer eller udøver, er naturligvis, at konkurrenten kan blive overmodig, ikke dække sig godt nok ind...hvorefter Bugatti Chiron åbner op for de "skjulte reserver", og sætter i dette tilfælde John Hennessey på plads.

Det er selvfølgelig træls for en konkurrent som John Hennessey, da han har svært ved at vurdere styrkeforholdet hos Bugatti Chiron. Men "Sandbagging" er som sådan ikke ulovligt.

Bugatti tager sagen med ophøjet ro. De melder, at begrænsningen sidder i dækkene.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...