Veyron kører på PAX runflat dæk, der med en indbygget kunstofring inde i dækket gør det muligt at køre videre efter en punktering og stadigvæk bevare stabiliteten. Dækkene er udviklet specifikt til Veyron af Michelin og måler 265/35 R20 foran og 365/25 R 21 bagtil. © bilmagasinet.dk

Test: John Nielsen kører Bugatti Veyron 16.4

4 turboladere, 16 cylindre, 20 liter motorolie, 64 ventiler og 1.001 hk. Veyron overgår alt andet

31. maj 2019 af Mikkel Thomsager


Bugatti Veyron fylder 20 år, og det fejrer vi med et gensyn med en artikel fra Bil Magasinet nr. 169 fra 2006, hvor John Nielsen fortæller om arbejdet med at udvikle superbilen. 

VW-koncernens daværende motorsportschef Kris Nissen skaffede og sad selv bag rattet af den første Veyron, der optrådte offentligt i Danmark til et Thorkild Thyrring- arrangement på Carlsberg i 2010. En af de andre kørere til eventet på Carlsberg, John Nielsen, var dybt involveret i det mangeårige projekt med at udvikle bilen. 

Her er artiklem om Johns erfaringer:

Kanonkuglen

Få véd, at en af Danmarks største racerkørere, John Nielsen, har bijob som testkører. Det har givet ham adgang til og erfaring med masser af superbiler, og faktisk var han også testkører i den første Bugatti i nyere tid, EB110. I 9 år var han fast testkører for Bridgestone og var blandt andet med til at sikre, at Porsche 959, Ferrari F40 og Jaguar XJ220 fik ordentligt fodfæste.

Denne gang har han fået test-tjansen via Thomas Bscher, som han kørte GT-race sammen med for McLaren i midten af 90’erne. I dag er Bscher øverste chef for det genopståede Bugatti-mærke. Det har givet John Nielsen insider-viden om den nye supersportsvogn, som han har kørt flere ­tusinde kilometer i og mindst 200 omgange på Nürburgring. John er ikke i tvivl om, at Bugatti Veyron er en helt igennem unik bil.

John Nielsen kørte flere tusinde kilometer i Veyron under udviklingen i 2003-05

© bilmagasinet.dk

“Det er en kanonkugle. Simpelthen. Da Bernd Pishetsrieder satte projektet i gang, fastslog han, at den nye Bugatti skulle have mindst 1.000 hk, den skulle accelerere fra 0-100 km/t. på under tre sekunder og topfarten skulle være over 400 km/t. Og det er lykkedes. Personligt har jeg kun kørt 380 km/t. i bilen på VW’s testbane, men den har som bekendt rundet de 400 km/t. Til gengæld har jeg accelereret bilen ned på 2,5 sekunder fra 0-100 km/t. Jeg tror nok, at den officielle opgivelse bliver 2,6 sekunder, bare for at være på den sikre side”.

Johns testarbejde med bilen har dog omfattet meget andet end de målbare præstationer.

Topfart +400 km/t

Drej nøgle for at opnå topfart
Med en topfart på over 400 km/t er aerodynamikken - læren om, hvordan faste legemer skærer sig igennem en luftart - essentiel. Et af problemerne med Veyron er det aerodynamiske ”løft” ved meget høje hastigheder. Fænomenet opstår, når vinden suser hurtigere henover bilen end nedenunder, hvilket får bilen til løfte sig. Det forhindrer man ved at montere spoilere og vinger, som trykker bilen ned mod vejen og skaber stabilitet - men som også øger luftmodstanden. For at have både stabilitet og lav vindmodstand har Veyron såkaldt aktiv aerodynamik.

Ved forsøg på at nå topfart drejes den såkaldte Speedkey til højre. Nu trækker de to hækspoilere sig ind, de forreste diffuserkanaler (som bruges til at skabe undertryk under bilen) lukkes med en klap, og karosseriet sænkes til en frihøjde på 65 mm for og 70 mm bag, alt sammen for at reducerer vindmodstanden. Det aerodynamiske løft er nu reduceret til 0 kg for og 40 kg bag.

Undervognen har tre indstillinger: standard, handling og topspeed

© bilmagasinet.dk

Ved hastigheder op til 375 km/t. kører den med vingerne ude og åbne diffuserkanaler, hvilket giver 150 kg downforce for og 200 kg bag. Det skulle give suveræn stabilitet, og ligesom Mercedes McLaren SLR er Veyron udstyret med en luftbremse, der øger decelerationen med op til 0,6 g og trykker med yderligere 300 kg på baghjulene. For at de 400 mm store bremseskiver i kulfiber ikke bliver for varme, er der indbygget snegle-lignende kanaler inde i hjulophænget ligesom på mange lang­distance-racere.

Gav en SLR baghjul ved 300 km/t
“Jeg rapporterer tilbage om alt, hvad jeg oplever som chauffør, men især omkring selve køreoplevelsen. Hvor kørbar er den, hvordan er bremser, styretøj, lydkvalitet og dynamik i undervognen, hvordan er kompromisset mellem komfort og sport i undervognen. Og så er der hele finjusteringen af elektronikken. Den bil er proppet med elektronik, som kan programmeres til at styre bilen i ufatteligt mange detaljer. Det har jeg også givet inputs til,” forklarer John, der medvirkede til det eksklusive arrangement på fabrikken i Molsheim i Frankrig, hvor de første kunder fik bilen præsenteret i 2005.

Motoren

64 ventiler og 20 liter motorolie
Det er næsten ligegyldigt, hvad der fremhæves - vi taber kæben på bordet.

Da den blev præsenteret som konceptbil på Tokyo Motorshow i 1999 var det hensigten, at motoren skulle have 18 cylindre. Men Bugatti hakkede to cylindre af og lavede en 8-liters 16-cylindret motor, der groft sagt består af to V8-motorer, der er sat sammen i en kompakt W-konfiguration.

Motoren er lavet i aluminium og magnesium for at holde vægten nede og er udstyret med fire ventiler pr. cylinder - eller 64 i alt. Der er fire turboladere, fire knastaksler og en 20 liters olietank. Nøjagtig 1001 hk pumpes der ud til de fire hjul, når motoren snurrer 6.000 o/min, og 1.250 Nm er til rådighed ved 2.200 o/min. Testkørerne oplevede hjulspin fra alle fire hjul i tredje gear med ESC-systemet koblet fra.

Hestekræfterne sendes ud til hjulene via en DSG-gearkasse med to koblinger (så der ikke er ventetid på at få et gear lagt ind), og Veyron er første bil med en 7-trins gearkasse af denne type. DSG-gearkassen kan også køres fuldautomatisk, og ligesom en BMW M6 har Veyron et Launch-control program, der automatisk holder det mest optimale omdrejningstal for at opnå den hurtigste start (kendt fra formel 1).


Med fire turboladere og en så gigantisk motoreffekt er varmeudviklingen enorm og har voldt store problemer under udviklingen. Der er fire kølere til at forhindre en nedsmeltning. Ved bykørsel aktiverer temperatursensorer automatisk hækvingen, der løfter sig og giver mere luft til motorrummet. Den ideelle temperatur for topfart er ifølge Bugatti mellem 18 og 28 grader, og et lavtryk hjælper også på situationen, da luftfugtigheden da er lavere, hvilket gør turboladerne mere effektive.

Firehjulstræk var et krav
Med en så kraftig motor var det nødvendigt med firehjulstræk, hvis bilen ikke skulle blive stående på stedet og brænde dækkene af. Firehjulstrækket kører med Haldex-kobling som på VW’s 4motion modeller, blot i kraftigere dimensioner. Det har variabel fordeling af drejningsmomentet mellem for- og baghjul via et differentiale placeret lige bag forakslen. Bagakslen har også et differentiale, der kan variere fordelingen af motorkraften mellem de to ­baghjul.

Chassiset er lavet i et miks af hightech materialer; den centrale del af chassiset, det vil sige rammen omkring kabinen og de tværgående og langsliggende vanger er lavet i kulfiber, den forreste bæreramme er lavet i aluminium, den bageste, der bærer motor, hjulophæng og transmission, er lavet i rustfrit stål.

Karosseriet er lavet i kulfiber, frontsektionen i aluminium, bagtil i stål

© bilmagasinet.dk

“Det mest unikke er, at den på den ene side er et monster, men på den anden side meget kørbar. Den er vild, men den er også tæmmet, og man kan sagtens sende lillemor til SuperBrugsen efter morgenbrød i den.”

Dér vil den givetvis også vække opsigt, men det er fartressourcerne, der imponerer mest.

“En dag vi var på Nürburgring, fik vi besøg af Chris Goodwin (også tidligere GT-racerkører, red.), der er testkører for McLaren og kørte i en McLaren Mercedes SLR. Vi satte af fra start samtidig og fulgtes nogenlunde ad, indtil vi nåede langsiden. Der fik begge biler fuld hane, men ved 300 km/t. begyndte Chris’ SLR at takke af, og jeg kom på siden af ham. Her fik han en tommelfinger, inden jeg satte pedalen i bund, og tordnede fra ham. Veyron går godt 340 km/t på Nürburgrings langside”.

Vil helst køre ligeud

De 172 sving på Nürburgring er ikke Veyrons livret
“Den er vildt hurtigt, men det er ikke en racerbil. Det er mere en GT i gammeldags forstand, og uden al elektronikken til at tøjle de mange kræfter, er det noget af en håndfuld at håndtere. Når to tons bil med centermotorer sættes i skred, så er den ikke sådan at stoppe igen”, griner John Nielsen.

Elektronikken sørger også for, at enhver kan accelerere bilen ned til de opgivne 2,5 sekunder fra 0-100 km/t.

"Der er en særlig launch control-knap (affyringskontrol) på instrumentbordet. Når man trykker den ind og sætter bilen i første gear, træder man speeder og bremse i bund samtidig, og når man så slipper bremsen, bliver kanonkuglen fyret af. Så når den 101 km/t. i første gear. Det er helt fantastisk, men bremserne er næsten endnu mere imponerende. Når man skal bremse næsten to tons bil med 400 km/t., skal der nogen solide tallerkener til”, siger John.

Interiøret oser af nostalgi med masser af aluminium og læder. Den 7-trins DSG-gearkasse betjenes med flapper bag rattet

© bilmagasinet.dk

John er mest imponeret over gearkassen
“Alene det at lave en gearkasse, der kan tøjle de mere end 1.200 Nm, er jo en kunst, men den 7-trins DSG-gearkasse er simpelt hen helt fantastisk. Gearkassen er Bugatti Veyrons mest imponerende enkeltdel” fastslår John, som er mindre skråsikker på spørgsmålet om, Bugatti Veyron er den bedste superbil, han har prøvet?

“Den er imponerede, men det er ikke min slags bil. Ferrari F40 er mere mig. Den er så rendyrket. Til gengæld er den jo ganske ubrugelig til noget som helst praktisk, og det er netop det, der gør Bugatti Veyron unik. Den er lige så stabil ved 400 som ved 40 km/t.”

En fuldt tanket Veyron vejer 1.950 kg (Ferrari Enzo: 1.250 kg), men med 1.001 hk bliver du nu ikke skuffet. 0-100 km/t. tager 2,5 sek. - svarende til en racermotorcykel. 0-200 km/t. tager 7,3 sek. - svarende til Schumachers F1-racer. 0-300 km/t. tager 16,7 sek. - svarende til rumfærgen Colombia ­(eller næsten).

Accelerationen flader ifølge testkørerne ud lige over de 380 km/t, og det skulle tage 55 sekunder eller næsten seks kilometer at nå de sidste 27 km/t op til topfarten. Ved 407 km/t snurrer de 16 cylindre med over 6.000 o/min i syvende gear, styretøjets servohjælp er lig nul for at undgå overkorrigering, og dæktrykket stiger fra 3,0 til 3,5 bar på 15 sekunder.

Med 407 km/t tilbagelægger Veyron 111 meter i sekundet. Motoren sutter en liter benzin i sig for hver kilometer, men ved almindelig kørsel skulle den kunne køre cirka 5 km/l.

Prisen bliver 1,16 millioner euro, hvilket svarer til cirka 24 millioner kroner på danske plader. Bugatti regner med at producere 30-40 stk. om året af Veyron, der ikke vil blive overgået af noget som helst lige foreløbigt.

Kilde: Bil Magasinet nr. 169, 2006

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.