Bugatti Chiron

Bugatti tager afstand fra at køre hasarderet hurtigt på offentlig vej i den lynende hurtige Bugatti Chiron.

© PR

Bugatti tager afstand fra ekstrem fart på Autobahn, mens manden bag de 417 km/t skal i retten

Bugatti tager afstand fra den fører, der kørte 417 km/t på Autobahn i sin Bugatti Chiron. Nu risikerer den sigtede tjekke at blive retsforfulgt med sin egen video som bevismateriale

6. februar 2022 af Gustav Reeh Persson

Bugatti tager afstand fra 417 km/t

Videoen på Youtube af Radim Passer, der med sin Bugatti Chiron kører 417 km/t på Autobahn, har fået næsten ni millioner visninger. 

Det tvinger nu Bugatti til at tage afstand fra kørslen. De skriver i en pressemeddelelse, at de kender til videoen af en Bugatti Chiron, der kører meget hurtigt på Autobahn, men at de ikke har yderligere kommentarer, fordi der foregår en politiefterforskning af episoden. 

De fortsætter med at konstatere, at Bugatti ikke står over loven og at mærket har et ansvar overfor virksomhedens interessenter. I den forbindelse tager de afstand fra enhver færdsel, der leder til fare for andre trafikanter. Pressemeddelelsen slutter af med en omgang selvpraleri om, at ingen andre biler godkendt på offentlig vej er mere sikker at køre hurtig i end netop Bugatti Chiron.

dashcam bugatti chiron 416 km/t porsche 911 turbo S

Porsche'n på billedet kører 200 km/t og det er svært at pause videoen hurtig nok til at fange den. Prøv selv i bunden af artiklen ved ca. 2:35. 

© Youtube: Radim Passer

Står over for straffesag efter Autobahn-video

Radim Passer, den tjekkiske rigmand der stod bag fartforsøget, prioriterede i videoen sikkerhed ved at udføre kørslen kl. 4:30 om morgenen på et stykke motorvej, han havde undersøgt i forvejen. Han havde angiveligt også tjekket sin bil før fartforsøget. 

En Porsche 911 Turbo S, de havde med ude og overvåge ruten med, blev i videoen overhalet med 416 km/t. Porsche'n kører 200 km/t, men alligevel går der kun et sekund, før den er overhalet på videoen.

Politiet i delstaten Sachsen-Anhalt har indsendt sagen til den offentlige anklager, som peger direkte på dashcam-videoen som bevismateriale. De kigger på, hvorvidt føreren af bilen kan sigtes for ulovligt gaderæs, hvor straffen er op til to år. Det er en hårdere straf end hvis han kun bliver kendt skyldig i uansvarlig kørsel til fare for andre trafikanter.

Autobahn fartbegrænsning

Selv uden fartbegrænsning er der masser af regler på Autobahn. 

Få steder med fri hastighed

Det er efterhånden kun få strækninger uden fartbegrænsning på Autobahn. Det er ikke nok for et flertal af tyskere samt SPD og Die Grüne der presser på for, at få fartbegrænsning på alle strækninger af Autobahn, hvilket du kan læse mere om her.

Regler om god motorvejsskik i Tyskland 

* hvis man kører over 130 km/t, får man ansvaret for en potentiel ulykke, medmindre man kan bevise, at det ikke var farten, der førte til eller var medvirkende til ulykken.

* der er øget ansvar ved vejbaneskift over 130 km/t 

* man holder sig altid i højre vejbane, medmindre der er kø. Det gælder også på tilkørsler til motorvejen 

* under overhaling skal man være ekstra opmærksom

* efter en overhaling skal man skynde sig tilbage i højre vejbane 

Dashcam videoen fra Youtube, der kan blive bevismateriale:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...