Bugatti Veyron, forfra
© mmm.dk

Bugatti: Så er der 18 stk. Veyron tilbage

22 ud af 40 eksemplarer af verdens hurtigste bil er solgt

11. oktober 2010 af Mathias Brandt

---opdateret mandag 11. oktober---

Bugatti Veyron Super Sport markerer afslutningen af produktionen af den 16-cylindrede superbil. Den 8-liters aluminiumsmotor, der består af to V8-motorer sat sammen i et W, er tunet til 1.200 hk og har hentet rekorden for verdens hurtigste gadebil tilbage til Bugatti.

På udstillingen i Paris fortalte CEO for Bugatti, dr. Franz Josef Paefgen, at der er solgt 22 ud af 40 stk. af den sidste udgave af Veyron.

Testkøreren, der sad bag det tregede rat under rekordkørslen på VW's testbane, Pierre Henri Raphanel, fortæller, at 431 km/t er meget, meget hurtigt, selv for en racerkører.

”Du kører altså 120 meter i sekundet, og med den hastighed er det essentielt, at der ikke går noget galt. Der er ikke store chancer for at overleve, hvis noget går galt, så selvfølgelig er man koncentreret..., siger Pierre, og understreger, at den sort/orange Grand Sport lå klippefast og retningsstabilt helt op til topfarten.

Grand Sport har en dokumenteret accelerationsevne fra 0-300 km/t på 14,6 sekunder. Prisen fra fabrikken er 1,4 mio. euro (10,43 mio. kr.), så på danske plader vil prisen være ca. 33,3 mio. kr.

 

--- original artikel fra 16. august 2010---

Hvad gør man, når man hedder Bugatti, og konkurrenterne står i kø for at slå den daværende hastighedsrekord på 406 km/t? Jo man tager en allerede sindssyg bil, og gør den endnu vildere. Effekten i Bugatti Veyron Super Sports er øget fra 1.001 hk til 1.200 hk.

Den 4. juli satte Bugattis testkører Pierre Henri Raphanel sig bag rattet, og blæste rundt på VW's ovale højhastighedsbane.

 

En repræsentant fra Guinness Rekordbog overværede forsøget på, at sætte ny hastighedsrekord for serieproducerede biler. Bilen skulle først køre den ene vej rundt og så den anden vej på banen. Første gang viste GPS-måleren 427,933 km/t. og modsatte vej nåede den 434,211 km/t. Derefter udregnede man et gennemsnit af målingerne, som så sluttede på 431,072 km/t.

Alle var overraskede - Bugatti selv, havde ”blot” håbet på 425 km/t, siger deres chefingeniør, dr. Wolfgang Schreiber. Så nu er Bugatti igen den hurtigste bil i verden.

 

På den netop overståede Pebble Beach Automotive Weekend oplyste det franske mærke, at de sidste 40 stk. Veyron bliver Super Sport. Heraf bliver de første fem en særlig World Record Edition lakeret i samme farver som rekordbilen.

Topfarten bliver elektronisk begrænset til 415 km/t af hensyn til dækkene på Super Sport, der markerer afslutningen af produktionen af den 16-cylindrede superbil. Den har været i produktion siden 2005.

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...