Bugatti EB110

Bugatti EB110 var en imponerende superbil, men den forsvandt hurtigt fra landkortet

Superbilen de fleste havde glemt – nu stiger den i pris

Bugatti EB110 blev præsenteret i en tid, hvor alt gik godt, og det vrimlede med superbiler. I dag er det en sjælden fugl, som ikke specielt mange husker – og det gør den faktisk interessant.

28. juli 2019 af Anders Richter

Triumfbuen midt i Paris dannede d. 15. september 1991 rammen for en bilpræsentation af de helt store. Den præcise dato passede eksakt med 110-års jubilæet for Ettore Bugatti, og derfor var det nærliggende at præsentere den dengang nye og ekstreme superbil Bugatti EB110.

Bilmærket Bugatti havde ellers ligget stille siden 50’erne, hvor de solgte deres sidste bil, men det ville den italienske Ferrari-forhandler Romano Artioli lave om på. Derfor købte han rettighederne til mærket og startede i 1987 firmaet Bugatti Automobile SpA.

Det første, han gjorde, var at få bygget en storslået fabrik i Campogalliano, Italien, hvor en ny superbil skulle bygges – men først skulle den lige udvikles. Med hjælp fra et sæt skarpe ingeniører samt et par dygtige designere fik de over de næste fire år skabt den bil, som verden ville kende som Bugatti EB110. Dette var en superbil i sin mest sande form. 

Bugatti EB110

Den italienske Ferrari-forhandler Romano Artioli stod bag genoplivningen af Bugatti i 90’erne

Bugatti EB110 motorrum

Motoren er fuldstændig fantastisk og et kunstværk i sig selv. 12 cylindre, 60 ventiler og fire turboer!

V12-motor med 4 turboer

Motoren var en V12 på kun 3,5 liter, hvilket gjorde den i stand til at snurre op til 8.000 o/min. Det vildeste ved konstruktionen var dog, at der var monteret fire turboer på maskineriet, hvilket medvirkede til en effekt på 560 hk.

I dag finder du de kræfter i mange hurtige familiebiler, men i 1991 var sådanne kræfter helt uhørt, og derfor monterede Bugatti også et firehjulstræk i bilen for at få den til at stå bedre fast.

Bugatti EB110 blev præsenteret i en tid, hvor alt gik godt, og det vrimlede med superbiler. Ferrari havde sin F40, Jaguar sin XJ220 og McLaren sin F1. Men hele flokken blev påvirket af den samme krise.

En økonomisk nedgang i starten af 90’erne gjorde, at superbiler pludselig var helt umulige at sælge. Dette er også grunden til, at der mellem 1991 og 1995 kun blev produceret 139 eksemplarer af Bugatti EB110. 

Bugatti EB110 interior

En Bugatti skal være lige så luksuriøs, som den er hurtig. Af den grund er EB110 fyldt med ædeltræ og læder

Bugatti EB110

Priserne er steget og steget

I dag er det en sjælden fugl, som ikke specielt mange husker – og det gør den faktisk interessant. Hvor den gamle konkurrent McLaren F1, som blev produceret i 106 eksemplarer, i øjeblikket tordner op i mod en pris på over 100 millioner, så er Bugatti’en stadig markant billigere. 

Eksemplaret på billederne blev solgt på en auktion i Monaco i 2014 for 280.000 euro. Det svarer til to mio. kr. Senest i 2016 solgte RM Sotheby's også en EB110 GT for 616.000 Euro, hvilket svarer til 4,5 mio. kroner.  Den seneste Bugatti EB110 var under hammeren sidste år i Arizona. Her lød hammerslaget på 967.500 dollars, hvilket svarer til knap 6,5 millioner kroner. 
Kigger man på de sidste fire år, er priserne steget ca. 1.000.000 kr. hvert år, og flere eksperter forudser, at Bugatti EB110 ikke har nået toppen endnu.  


Bugatti EB110 GT

Motor

V12, 3.498 cm3
60V, quadriturbo

Ydelse

560 hk ved 8.000 o/min
611 Nm ved 3.750 o/min

Topfart 343 km/t

0-100 km/t 4,5 sek.

EU-miks ca. 5 km/l 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...