Testkørslen er foretaget af Gautam Sharma, der tidligere har testet super- og hyperbiler for Bil Magasinet i udlandet.
Hvad er Bugatti Divo?
Bugatti Type 35 er en af de nemmest genkendelige historiske racerbiler i historien, og den scorede fem sejre i det berygtede Targa Florio-landevejsløb – to gange med Albert Divo bag rattet. Han er køreren, som den monstrøse hyperbil er opkaldt efter. Den majestætiske 16-cylindrede, 8,0-liters benzinmotor med fire turboladere og 64 ventiler stammer fra Bugatti Chiron. Den arbejder sammen med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der kan betjenes manuelt med flapper bag rattet eller selv foretage sine gearskift. Divo vil blive bygget i 40 eksemplarer, som alle var solgt, inden bilen blev vist første gang i februar 2019 på Genève Motor Show.

Motoren består af to VR8’ere, der er sat sammen med en vinkel mellem de to VR8-cylinderrækker, og det kalder man så et W.
© Foto: Richard PardonHvad yder W16-motoren i Bugatti Divo?
Den yder 1.500 hk ved 6.700 o/min og et moment (sejtræk) på lastbils-agtige 1.600 Nm ved et særdeles bredt arbejdsområde mellem 2.000 og 6000 o/min. Den eneste ændring i forhold til Chiron er et nyt design af de fire afgangsrør.

Bugatti Divo's hæk spottet fra forskærmen på den ikoniske Type 35.
© Foto: Richard PardonHvad koster en Bugatti Divo?
Prisen fra fabrikken på 5 mio. euro ligeud har tilsyneladende ikke voldt den store bekymring for køberne, som ifølge Bugatti i gennemsnit ejer 42 køretøjer, fem ejendomme, tre privatfly, tre helikoptere og en yacht. I Danmark kan 5 mio. euro veksles til 32,7 mio. kr. uden afgifter.
Divo’s lave produktionstal er i praksis en garanti for værdien som langtidsinvestering og samlerobjekt. Den bliver formentlig mere værd allerede i dét øjeblik, den triller ud fra sin beskyttede, luftaffjedrede og lukkede autotransporter fra fabrikken i Molsheim.

Det er én af Bil Magasinets faste mænd i udlandet, Gautam Sharma, der er bag rattet af Bugatti Divo.
© Foto: Richard PardonKom så med det – hvordan kører Bugatti Divo?
Divo er så nem og ligetil at køre, at man uden videre smider den rundt om skarpe hjørner som en GTI. Styretøjet føles endnu mere levende og direkte end i Chiron, og de to meter i bredden tænker man ikke over. Udsynet både fremad og bagud er usædvanligt godt for en bil af denne type, hvilket hjælper med at placere den på testrutens smalle veje. Med korte strækninger mellem svingene er her ringe mulighed for at udnytte mere end en smule af de 1.500 hestekræfter, men måden og hastigheden, hvormed den store bil tilbagelægger strækningen, overbeviser. Det er lige så meget dens præcision i sine bevægelser og reaktionshastigheder på styretøj, speeder og bremser, der imponerer, som det er rå muskelkraft.
Du kan læse den fulde testkørsel henover otte sider i Bil Magasinet nummer 2104 – aprilnummeret, som er på gaden d. 11.03.2021.

Alle detaljer, greb og kontakter er skabt med en omhu som var det smykker.
© Foto: Richard Pardon