Denne brutale franskmand er en videreudvikling af den velkendte og fandens hurtige Chiron, som sidste år markerede sig over hele verden, da den nåede svimlende hastigheder. Chiron blev kåret som verdens hurtigste bil og den første til at runde de magiske 300 mph eller 482 km/t, idet den nåede hele 490 km/t (304,77 mph). Ingen ringe bedrift.
Nu er Bugatti klar igen til at vise, hvad de kan. Denne gang er målet ikke at nå høje hastigheder, men at erobre skarpe hjørner. Bugatti har forbedret køreegenskaberne, så Chiron nu for alvor kan æde hjørner uden problemer. Det har kostet nogle km/t, men Chiron er stadig en fartdjævel. Den hjørne-ædende bror lystrer navnet Chiron Pur Sport.

Franske overarme med 1.500 hk og en topfart på 350 km/t
Når franskmanden spiller med musklerne er der tale om nogle seriøse overarme. 8-liters W16 quad-turbo motor. 1.500 hk og 1.600 Nm! Træder man pedalen i bund, når man en elektronisk begrænset topfart på 350 km/t.
Topfarten blegner lidt ved siden af den rekordsættende storebror. Men er 350 km/t i virkeligheden ikke rigeligt? Vi kan da glæde os over, at Pur Sport klarer turen fra 60-120 km/t to sekunder hurtigere end den “almindelige” Chiron med en tid på 4,4 sekunder.

Chiron har været på kur
Bugatti har afstivet affjedringen foran med 65 % og bagved med 33 %. Bæstet har fået kulfiber stabilisatorer hele vejen rundt og nye, specielle hjul, der er blevet 16 kg lettere. Titaniums bremseklodserne er 2 kg lettere og bremseskiverne er blevet 1 kg lettere.
Samlet set har den tyskejede franskmand været på en omfattende kur og tabt 50 kg. Nu styrer den “mere direkte og præcist gennem sving”. De nye Sport Cup 2r dæk fra Michelin hjælper med at holde bilen på plads i svingene. Der er tale om 285/30R20 foran og 355/25R21 bagved.

Bugatti laver kun 60 eksemplarer, som hver koster over 20 millioner
Bugatti har givet Chiron Pur Sport en hækspoiler med en bredde på 190 cm, der skal øge bilens downforce. Bugatti fortæller, at inspirationen til vingen kommer fra Sci-Fi og motorsport. Udstødningen er 3D-printet i titanium og vejer meget lidt. Vi gætter på den får W16-motoren til at brøle lidt mere.
Foran har den franske Sci-Fi-bil større luftintag og en monster splitter. Bunden er lavet i kulfiber og alcantara indhyller bilens interiør. Bugatti producerer kun 60 eksemplarer af Chiron Pur Sport. Skal du have fingrene i én af dem, må du forberede dig på et rødglødende dankort.
Prisen lyder nemlig på svimlende 22.419.000 kr. (€3.000.000) uden afgift! Men prisen kommer næppe som nogen større overraskelse, når nu det er en Bugatti.
