BMW X5 plugin-hybrid: Genvej til fed SUV?
Der er kuk i afgiftsreglerne. Opladningshybrider favoriseres voldsomt og gør stort set alle andre varianter af bilmodeller til dårlige valg. Især hvis du leder i prestigeklassen blandt dyrere biler som BMW X5. Det samme gør sig i øvrigt gældende for BMW 330e.
Den mindste diesel i det danske program stiller med 340 hk for 1.219.535 kr. Vælger man X5 50e, som er en benzin/el opladningshybrid med en systemydelse på 489 hk, slipper man med 1.163.635 kr. Altså får man godt 150 hk ekstra for knap 60.000 kr. mindre.
Forklaringen i tilfældet BMW X5 er et brændstofforbrug i WLTP-normen på 111,1 km/l og et CO2-udslip på kun 19 g/km. Det reelle forbrug afhænger 100 pct. af kørestil og ihærdighed ved ladestanderen. Kører du kun på el, kan benzinforbruget sænkes til ingenting, men lader du aldrig, vil SUV’en næppe køre mere end 10 km/l.
Faktisk blev det til 9,8 km/l over 350 km med almindelig kørsel og start uden el på batteriet. Til gengæld kan X5 45e køre langt udelukkende på el.
X5 benytter samme plugin-hybridteknik som den 6-cylindrede BMW 545e. Det vil sige en benzinrækkemotor kombineret med en 113-hestes elmotor – i forhold til 545e er batteriet her dobbelt så stort (24 kWh).
Hvad koster en BMW X5?
X5 hybrid
- X5 xDrive50e M Sport - 489 hk, 111,1 km/l, 19 g/km, pris fra 1.163.635 kr.
- X5 xDrive50e M sport Plus - 489 hk, 111,1 km/l, 20 g/km, pris fra 1.245.041 kr.
Benzin
- X5 M60i Connected - 530 hk, 8,6 km/l, 261 g/km, pris fra 1.726.358 kr.
Diesel
- X5 xDrive30d Connected - 340 hk, 12,3 km/l, 183 g/km, pris fra 1.219.535 kr.
BMW markedsfører ikke længere X5 45e.
BMW X5 45e test: Hybrid med klare fordele
Med en køreklar kampvægt på 2,5 ton er rækkevidden på el angivet til 83 km. Under testen gav et fuldt opladet batteri el til 65 km, men til gengæld er der tale om helt reel elkørsel: Plugin-teknikken tager sig nemlig også af kabinens ventilationsanlæg, så man kan køle eller varme kabinen uden at den 6-cylindrede benzinmotor starter.
Har man et beskedent dagligt kørselsbehov, kan man altså vitterlig komme langt over de angivne 83,3 km/l.
Det lyder som både is og kager til frokost, men der er en pris at betale: Det store batteri fylder i bagagerummet, hvor gulvet er let hævet. Det koster faktisk 150 liter af kapaciteten, som er reduceret til 500 liter. Under gulvet er der ingen kælder og kun lige plads til et par ladekabler.
Læs også: Er X3 den nye X5? Læs testen her.

Mens batterierne fylder i bagagerummet, er resten af kabinen intakt og uændret.
© Søren Juul
BMW X5 fås med to ekstra sæder i bagagerummet, men ikke i PHEV-varianten.
© Søren JuulBMW X5 45e - hvad er dommen?
Batterier tynger. Den køreklare vægt er 2.510 kg, hvilket er 335 kg mere end varianten med samme benzinmotor men uden elmotor og lithiumbatteri. På trods af drivlinens samlede ydelse på maksimalt 394 hk og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder, så føles bilen tung. Den reagerer villigt, men det er som om, det store karrosseri halter lidt efter.
Vi synes
PHEV er det rigtige X5-valg, men køreegenskaber og bagageplads er ikke helt upåvirket.
Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr. og læs mange flere test af de nyeste biler!
BMW X5 Xdrive 45e Xline Aut.
- Pris (testbil i 2021): 1.065.532 kr.
- Årlig afgift: 660 kr.
- Ydelse: 394 hk og 600 Nm
- Topfart: 235 km/t
- 0-100 km/t: 5,6 sek.
- Rækkevidde, el: 83 km
- Mål: 492/200/175 cm L/B/H
- Vægt: 2.510 kg
- Last: 640 kg
- Påhæng: 2.700 kg
- Bagagerum: 500-1.720 liter