bmw x5 front

BMW X5 45e trækker op til 2.700 kg uden, at benzin­motoren starter. Elbetjent anhængertræk koster 15.703 kr. 

© Søren Juul

BMW X5 plugin-hybrid

Du kan studere BMW X5-programmet længe, men reelt er der kun én fornuftig variant at vælge lige nu. Til gengæld får du masser af effekt.

23. oktober 2021 af Mikkel Thomsager

BMW X5 - genvej til fed SUV?

Der er kuk i afgiftsreglerne. Opladnings­hybrider favoriseres voldsomt og gør stort set alle andre varianter af bil­modeller til dårlige valg. Især hvis du leder i prestigeklassen blandt dyrere biler som BMW X5. Det samme gør sig i øvrigt gældende for BMW 330e.

Den mindste diesel i det danske program stiller med 286 hk for 1.072.250 kr. Vælger man X5 45e, som er en benzin/el opladningshybrid med en systemydelse på 394 hk, slipper man med 873.399 kr. Altså får man godt 100 hk ekstra for knap 200.000 kr. mindre.

Forklaringen i tilfældet BMW X5 er et brændstofforbrug i WLTP-normen på 83,3 km/l og et CO2-udslip på kun 27 g/km. Det reelle forbrug afhænger 100 pct. af kørestil og ihærdighed ved ladestanderen. Kører du kun på el, kan benzinforbruget sænkes til ingenting, men lader du aldrig, vil SUV’en næppe køre mere end 10 km/l.

Faktisk blev det til 9,8 km/l over 350 km med almindelig kørsel og start uden el på batteriet. Til gengæld kan X5 45e køre langt udelukkende på el.

X5 benytter samme plugin-hybrid­teknik som den 6-cylindrede BMW 545e. Det vil sige en benzinrækkemotor kombineret med en 113-hestes elmotor – i forhold til 545e er batteriet her dobbelt så stort (24 kWh).

BMW X5 som plugin-hybrid: Fordele/ulemper ved el

Med en køreklar kampvægt på 2,5 ton er rækkevidden på el angivet til 83 km. Under testen gav et fuldt opladet batteri el til 65 km, men til gengæld er der tale om helt reel elkørsel: Plugin-teknikken tager sig nemlig også af kabinens ventilationsanlæg, så man kan køle eller varme kabinen uden at den 6-cylindrede benzinmotor starter.

Har man et beskedent dagligt kørselsbehov, kan man altså vitterlig komme langt over de angivne 83,3 km/l.

Det lyder som både is og kager til frokost, men der er en pris at betale: Det store batteri fylder i bagagerummet, hvor gulvet er let hævet. Det koster faktisk 150 liter af kapaciteten, som er reduceret til 500 liter. Under gulvet er der ingen kælder og kun lige plads til et par ladekabler. 

BMW X5 45e bagsæde

Mens batterierne fylder i bagagerummet, er resten af kabinen intakt og uændret.

© Søren Juul
bmw x5 45e bagagerum

BMW X5 fås med ­to ekstra sæder i bagagerummet, men ikke i PHEV-varianten.

© Søren Juul

BMW X5 45e - hvad er dommen?

Batterier tynger. Den køreklare vægt er 2.510 kg, hvilket er 335 kg mere end varianten med samme benzinmotor men uden elmotor og lithiumbatteri. På trods af drivlinens samlede ydelse på maksimalt 394 hk og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder, så føles bilen tung. Den reagerer villigt, men det er som om, det store karrosseri halter lidt efter.​​

Vi synes

PHEV er det rigtige X5-valg, men køreegenskaber og bagageplads er ikke helt upåvirket.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr. og læs mange flere test af de nyeste biler!

BMW X5 Xdrive 45e Xline Aut.

  • Pris: 873.399 kr
  • Pris (testbil): 1.065.532 kr.
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 394 hk og 600 Nm
  • Topfart: 235 km/t
  • 0-100 km/t: 5,6 sek.
  • Rækkevidde, el: 83 km
  • Mål: 492/200/175 cm L/B/H
  • Vægt: 2.510 kg
  • Last: 640 kg
  • Påhæng: 2.700 kg
  • Bagagerum: 500-1.720 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...