bmw x2 crossover hybrid xdrive25e
© Søren Juul

Halvhjertet BMW giver dig hovedpine - bogstaveligt talt

225 hk, firehjulstræk og en skarp pris ligner opskriften på en vinder, men BMW X2 med kabel giver mere hovedpine end “Freude am Fahren”.

22. marts 2021 af Søren Juul

Slinger i valsen

Vinden har fat i kraven på testbilen på Holbæk-motorvejen. De andre på redaktionen har tidligere rost X2’erens retningsstabilitet på motorvej, men denne aften må jeg lave så mange korrektioner på rattet, at de bagvedkørende må tro, at jeg har tømt et ølanker inden afgang.

Kombination af et direkte styretøj, der ikke stabiliserer sig ordentlig omkring midterstilling, bløde vinterdæk, sidevind og en ret fast undervogn gør testbilen til en anstrengende pendlermakker. I hvert fald i denne variant. 

bmw x2 crossover hybrid xdrive25e

M Sport betyder frække skørter og fælge på bekostning af komforten.

© Søren Juul

X2 er ikke god i byen

På papiret er den i skrivende stund det bedste tilbud i X2-familien: Du får en afgiftsbegunstiget opladningshybrid med en stor stak batterier under bagsædet og en elmotor til baghjulene, som hjælper en lille 3-benet ­­turbo­motor med at levere kvikke mellemaccelerationer og et grønt regnskab.

xDrive25ie har en systemydelse på 225 hk, firehjulstræk og er 20.000 kr. billigere end en sDrive18i med 140 benzinhestekræfter og træk på forhjulene.

Den er god til småture, hvor ­elmotoren med en futuristisk summen driver bilen fremad. Som bybil er X2 bare ikke særligt god grundet dens massive C-stolpe, der tager udsigten skråt bagud. 

Hvordan er benzinøkonomien i BMW X2

Jeg bortfører den til et corona-eksil på Vestsjælland og udsætter den for masser af lande- og motorveje i flere dage. Officielt kan testbilen rulle 50 km på el, men udenfor bygrænsen skal du gøre dig umage for at snige den over 30 km. På den 87 km faste pendlerrute kører X2’eren 23 km/l, hvilket er godkendt i en bil, der virkelig kan flytte sig, hvis der er juice på batteriet.

Man kan følge med bilens performance på et display, og den mister pusten, når du svinger pisken over maskineriet på en snoet vej med et aftappet batteri. Det fjerner en del af den sportslige oplevelse, som testbilens M-skørter og ditto undervogn ellers lægger op til. Når det er sagt, fungerer den altid som en almindelig hybridbil, der trofast samler bremseenergi op og gemmer den til en hurtig overhaling.

bmw x2 crossover hybrid xdrive25e

Batteriet under bagsædet tager plads. Er du over 1,7 meter høj, får du loftet i hovedet.

© Søren Juul

X2 giver ondt i håret

Der er en skavank udover retningsstabiliteten, som nager som en hovedpine: Batteripakken løfter sædehynden så meget, at loftet rammer håret, når én over 1,70 meter sætter sig ind på bagsædet. Er du uopmærksom, nikker du taget en skalle på vej derind. Efter at have gjort det to gange på en dag var jeg klar til at køre testbilen i havnen.

Men så satte jeg mig bag M-læderrattet og kom i godt humør igen.

Vi synes:

BMW’s kække lille crossover mister charme og praktikalitet, når den skal bijobbe som elbil.

Denne test er fra Bil Magasinet, men det er bare en af mange fede artikler, du får hver måned, hvis du abonnerer på Bil Magasinet. Lige nu har vi et tilbud, hvor du kan få 3 numre for bare 99 kr. 

BMW X2 xdrive25e aut. M Sport

  • Pris: 460.604 kr.
  • Årlig afgift: 860 kr.
  • Systemydelse: 220 hk og 385 Nm
  • Topfart: 195 km/t
  • 0-100 km/t: 6,8 sek.
  • Forbrug (WLTP): 58,8 km/l
  • Mål: 436/182/151 cm L/B/H
  • Vægt: 1.805
  • Last: 495
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum: 410-1.290 liter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...