BMW X3
BMW X3 © S. Bachmann

Topchef: "En BMW skal køre som en BMW, uanset hvad den kører på"

Vi fyrer 10 spørgsmål af til BMW om indstyring, Tesla og om det stadig vil være muligt at købe en 3-serie med benzinmotor i 2025

21. marts 2019 af Steen Bachmann


Peter Scwarzenbauer (59) fra Bayern har ansvaret for Mini, BMW Motorrad, Rolls-Royce og BMW Group Aftersales i bestyrelsen for BMW AG.

Bil Magasinet har netop fået en BMW i3 til langtidstest. Hvad kan vi forvente?

"Jeg tror, det er vigtigt for dig som journalist at huske, at de færreste mennesker har prøvet at køre en moderne elbil. Nogle har måske prøve at køre en golfkart, og det er jo ikke særlig spændende. Når folk kommer tilbage fra deres første tur i en i3, er de fleste vildt overraskede over, at den er sjov at køre. Elbiler er ikke kun fornuft – de kan også bringe begejstring og glæde! Bare det at bilen accelerer hurtigt og glidende uden at skifte gear, kommer bag på mange."

"BMW i3 blev udviklet som en urban car, da den kom frem. Vi ser den som en firstmover, fordi hele bilen blev udviklet til eldrift - ikke kun drivlinen. For førstegangskøbere af en elbil er det vigtigt at pointere, at bilen ikke udgør et potentielt problem - men det gør ladningen. Som det er nu, skal du have en lader derhjemme eller have adgang til en på arbejdet."

Peter Swarzenbauer BMW AG
Peter Swarzenbauer, bestyrelsesmedlem BMW AG © S. Bachmann

Hvad er BMW's strategi de næste 18 måneder?

"Den næste elbil, vi introducerer er den nye Mini Electric, der går i produktion i år og vil komme på gaden i starten af 2020. Vi tror, den vil kunne få en stor udbredelse især i større byer, og at den vil tiltale mange, der måske ikke kører Mini eller BMW i dag. Vi har store forventninger til den."

"Hos BMW kommer X3 som ren elbil i 2020 efterfulgt af sedanen i4 og en større SUV. I 2025 vil vi have 25 elektrificerede modeller, og 12 af dem vil være rene elbiler. Vi er i fase to af vores udvikling mod at gøre elbiler mainstream, hvor første generation var i3, og den næste er klar til at gå i produktion nu for at komme på gaden i 2020."

Al ny teknologi skal have en kickstart

Hvilken rolle spiller tilskud til infrastrukturen?

"Al ny teknologi skal have en kickstart. Folk skal lige se ny teknologi an. Hvad er det for noget, hvad kan det, passer det til mit kørselsbehov, hvor skal jeg lade? Kunden vil være hurtigere til at tage imod ny teknologi, hvis den er støttet af staten. I lande som Norge, hvor elektromobilitet er støttet af staten, har kunderne været hurtige til at tage teknologien til sig. Det behøver ikke være et kontant tilskud, det kan også være gratis strøm eller at man må køre i busbanen."

bmw 745e geneva

BMW 745e har 6-cylindret benzinmotor, elmotor og litiumbatteri. Den har en maksimal systemydelse på 394 hk, en 0-100-tid på 5,2 sekunder og en rækkevidde på strøm på op til 54 km. Det angivne forbrug i WLTP-normen er 47,6 km/l, hvilket giver en årlig afgift på 660 kr.

© S. Bachmann

BMW-ejere kører 45 km om dagen i snit

Hvad siger BMW til forslag om, at staten lægger 5.000 euro på bagsædet af hver elbil?

"Selve måden at give teknologien en kickstart på er ikke væsentlig. I Californien har elbiler fået en fin start, fordi køberen får et skattefradrag ved køb af bilen. Aktuelt får californiske købere af elbiler 10.000 dollars i skattefradrag; 7.500 dollars fra den føderale regering og 2.500 fra den californiske stat. Derfor udgør Californien langt det største marked for elbiler i USA. Otte stater yder aktuelt tilskud til elektromobilitet."

Hvad med offentlige lademuligheder?

"Det er vigtigt at understrege, at langt de fleste vil kunne klare sig med at lade bilen derhjemme eller på jobbet, og at man kun har brug for offentlige ladere på længere rejser. Men elbiler skal også kunne bruges til længere ture, og derfor er vi ved at rulle et netværk af hurtigladere ud langs de store trafikårer i Tyskland og Europa." 

"Vi har jo undersøgt det her grundigt i efterhånden mange år, og vores undersøgelser viser, at den gennemsnitlige BMW-ejer kører 45-47 km i snit om dagen. Alligevel siger folk, at en rækkevidde på 300 km ikke ernok til dem. Kravet om lang rækkevidde er ikke rationelt - men det er der, og det må vi tage højde for."

Hvordan får I skeptikere ud at prøvekøre en elbil?

"I Danmark har vi haft gode erfaringer med DriveNow i København, der har givet mange kunder en god førstegangsoplevelse med elbiler. Vi har også investeret i mobile tjenester i andre lande, hvor man kan prøve en elbil uden at skulle købe den. Vores sælgere er selvfølgelig også opmærksomme på at få kunder ud at prøve en elbil, selv om det måske ikke er det, de kommer ind i forretningen for."

bmw 745e white
BMW 745e


Tesla vil gerne give europæiske bilproducenter adgang til deres ladenetværk. Hvorfor har BMW's elbiler ikke adgang til Tesla's ladenetværk?

"Problemet med Tesla er, at de har deres egne ladestik. Resten af industrien er blevet enige om én standard, så kunden kan lade hvor som helst uanset bilmærke og energiselskab. Strøm er jo strøm, så jo bedre og flere ladere, der er, des bedre er det for kunden – og dermed os."

Ja, du kan købe en benzindrevet BMW i 2025

Vil BMW's elbiler føles som en 3-serie i dag?

"Ja og nej. Accelerationen vil være helt anderledes end i dag, men indstyringen vil være den samme. Det skal stadig være en følelsesmæssig oplevelse at styre en BMW ind i et sving og udfordre den – uanset hvad den kører på. Det vil ikke ændre sig."

Vil det være muligt at købe en 3-serie kun med benzinmotor i 2025?

"Ja, i 2025 vil der stadig være mange biler med forbrændingsmotor. De vil sikkert blive forbudt i mange byer på grund af emissionfrie zoner, men der bor millioner af mennesker uden for byerne, der har brug for transport over længere afstande. Derfor vil der stadig være behov for benzin- og dieselbiler."

Er det ikke en vild periode at arbejde med biler i?

"Jo! Det vi oplever nu, er den mest spændende periode i industrien i alle mine 34 år. For 10 år siden var tingene meget mere enkle. Når vi traf en beslutning, var vi 80 pct. sikre og 20 pct. usikre på, at det var den rette beslutning. I dag er det mere... 50/50 pct. Der er større usikkerhed, fordi det går så stærkt, så det er med til at gøre det hele mere spændende."

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.