BMW's modelbetegnelser er ikke altid logiske
BMW har længe brugt en kompleks række af alfanumeriske betegnelser for at fortælle omverden om deres modelbetegnelser. Nogle, som “d” for diesel giver selvfølgelig sig selv. Men det gør “sDrive”, “Ti” og “e” ikke nødvendigvis, skriver Boosted.
Så i denne artikel har vi samlet et overblik blandt de bayerske modelbetegnelser. Så vi kan få styr på BMW alfabetet.

Betegnelserne ændrer sig med tiden
Dermed siger vi – desværre – ikke, at det bliver nemmere at finde rundt i BMW-modeller. For en 328i af i dag er ikke en 3 Serie med 2,8-liters rækkesekser som i gamle dage. Men derimod en to-liters, firecylindrede turbo-motor. Godt nok drevet af benzin stadigvæk.
Modelbetegnelserne følger desværre ikke udviklingen hurtig nok, til at denne oversigt kan være endegyldig. Ikke desto mindre gør vi her et forsøg...

M3 CSL - a hvaffor en fisk? - Du kan finde ud af det længere nede i artiklen
Karrosseriet eller drivlinen er afgørende
- “C” – Sådan beskrev BMW deres tidlige coupé-modeller. I dag bruges det store “C” om cabrioleter.
- “Ci” – Den betegnelse bruger BMW ikke mere. Men da de gjorde, stod “Ci” for en benzindrevet coupé.
- “Cd” – hænger sammen med den ovenover, her betyder det en en coupé der kører på diesel.
- “d” – Det nok mest logiske bogstav i BMW's alfanumeriske samling, for det betyder at bilen kører på diesel.
- "e" - Hvis "d" er logisk så er "e" det næsten også. Det betyder at det er en plug-in hybrid du står og kigger på.
- “i” – Det lille ‘i’ står for injection – altså BMW’er med benzindsprøjtning
- "ic” – Når BMW bytter lidt rundt på bogstavesrækkefølgen – og skriver både “i” og “c” med småt, har vi at gøre med en benzinslugende cabriolet.
- "sDrive" - Betyder at den trækker på 2 hjul. Tidligere var det garanteret en baghjulstrækker, men med 2-serien's Active Tourer og den nye 1-serie er det ikke længere.
- "xDrive" - Det betyder at bilen er firhjulstrukket, dog har de helt sikkert også mulighed for udelukkende at trække på baghjulene.

Kært barn har mange navne - Sportslige BMW'er!
- CS – Nu begynder noget med ‘C’ virkelig at blive sjovt, når det har med BMW at gøre. CS slår for Club Sport eller Clubsport. Nu bruges det er når M-versionen af en bil (kig længere nede) er for svag, så kommer der fx en M2 CS med endnu flere kræfter og mindre vægt.
- CSL – Coupé Sport Leichtbau eller Coupé Sport Letvægt. Navnets oprindelse finder vi i 1970’erne på BMW E9, der med tiden fik en CSL-variant. Modellerne droppede alt der hed komfort for at passe på vægten.
- “is” – Det er en af BMW’s måder at fortælle dig på, du køre en bil, der er sportslig. Det vil sige en strammere undervogn, optimerede krængstabilisatorer og generelt mere sportsligt udstyr.
- "M" - Står for datterselskabet BMW Motorsport Gmbh, men i dag har det mest fokus på gade bilerne på trods af Motorsport i navnet. Det er nok det mest normale sportslige tilnavn i dag. De baserer sig på normale BMW'er og sætter M foran, så 5-serie bliver til M5 osv.
- ”TI” - Er lige blevet genoplivet med 128ti som du kan læse mere om her. Det står for ”Turismo Internazionale”, og er endnu en markering af de særligt sportslige modeller.