Test: BMW M5 Competition er en djævel i habit

BMW har introduceret en Competition-variant af sin i forvejen hurtige M5. Den har 625 hk, en glubsk appetit på gummi, og vi elsker den. Læs hele testen hér

19. november 2019 af Anders Richter

BMW M5 har været noget særligt, lige siden modellen blev introduceret i 1984. Dengang var tanken, at M5 skulle være en diskret superbil, og det er lige præcis, hvad nutidens M5 Competition også er. Den er bare vokset en del i både størrelse og effekt.

Seneste generation af BMW M5 kom til i 2017, og sidste år kom der en ny Competition-variant til, som vi endelig har fået mulighed for at afprøve.

Competition-pakken tilføjer 175.770 kr. til prisskiltet på 2.113.362 kr., så vi samlet set lander på 2.289.132 kr. Pakken indeholder en effektforøgelse på 25 hk, en anden undervogn, en sportsudstødning, andre fælge samt en stribe mørke kosmetiske detaljer. Det gør BMW M5 Competition til en drømmebil for de fleste, og du har sandeligvis også grund til at lege med tanken om, hvad du ville gøre, hvis der holdt sådan et bæst i garagen.

Standard får du stålbremser. Hvis du betaler 171.870 kr. ekstra, får du keramiske skiver med guldfarvede calipre.

Nem at overse

I mit personlige tilfælde forvandlede bilen mig til en lømmel. Jo, en BMW M5 oser af afdæmpet stil, og de fleste vil bare tænke, at der kommer endnu en grå 5-serie kørende. Men så er der de få kendere, der spotter de særlige detaljer som de fire udstødningsrør, de blå bremsecalipre og det mikroskopiske logo i snuden. I 99 pct. af tiden kan du være inkognito, og så er der den sidste procent, hvor du ender med at løsne slipseknuden og gå over gevind, fordi bilen bare er så fandenivoldsk.

Én enkelt knap forvandler det hele

Seneste generation af BMW M5 yder 600 hk i standardtrim og 625 hk som Competition, og derfor har BMW set sig nødsaget til at udstyre bilen med firehjulstræk. Det gør, at kræfterne kan bruges på en sikker måde i hverdagen. 

Heldigvis kan du med en rød knap på rattet slå det fra i en fart og samtidig fjerne ESC-systemets begrænsende effekt. Bank speederen i bund, brug venstrefoden til at holde en lille smule igen på bremsen, og pludselig laver du 11-taller, der strækker sig ligeså længe, der er slidbaner på de bageste Pirelli P Zero-dæk. 

I det sekund, hjulene endelig finder greb, og du løsner bremseklodserne igen, skyder du til 100 km/t på 3,3 sekunder, mens du klemmes tilbage i de komfortable sportssæder.

Sæder, rat, gearknop og instrumenter er anderledes i M5 i forhold til en standard.

M5 Competition er mindre komfortabel

Når du endelig har løbet M-hornene af dig, kan vi så gå i gang med at kigge på, hvad bilen egentlig kan. Den er som standard udstyret med 20” fælge, som sammen med en syv mm lavere og 10 pct. strammere undervogn gør bilen mindre komfortabel i det daglige. 

Den har svært ved at frasortere huller og bump i vejen, men det gør nu ikke så meget. For så snart du rammer en snoet landevej, vil du sætte pris på sportsundervognen, der holder ekvipagen i meget stram snor.

BMW M5 Competition xDrive aut.


Pris 2.289.132 kr.  

Motor V8, 4.395 cm3, 32V, biturbo

Ydelse 625 hk ved 6.000 o/min, 750 Nm ved 1.800 o/min

Topfart 250 km/t  

0-100 km/t 3,3 sek.

EU-miks (WLTP) 8,5 km/l

En M5 har 600 hk mens Competition-varianten er opgraderet til 625 hk. Det er rigeligt... 

M5'eren elsker sving

Du fornemmer hurtigt, at M5 Competition er en relativt stor bil at mosle rundt med. Dens vægt på 1.930 kg gør den heller ikke nogen tjenester rundt i sving. Alligevel er det en yderst kapapel svingæder, men dens yndlingsret er at få serveret et stykke med Autobahn med fri fart. 

Her lever den gerne sit liv på den rigtige side af 200 km/t. Accelerationen derop er overstået på blot 10,3 sekunder, og der er meget få biler, som kan følge med.

35 år efter modellens introduktion følger BMW M5 Competition stadig den opskrift, M-afdelingen opfandt i 80’erne. De har lavet en diskret superbil, som folk med store bilhjerter og tunge tegnedrenge bare må eje.

BMW M5 er køretøjet, der kombinerer fornuft med entusiasme pakket ind i et diskret ydre. Den er umulig ikke at blive forelsket i, og havde den ikke været så dyr som min lejlighed, kunne jeg godt se mig selv bag rattet med slipset kastet ud af vinduet, mens jeg fodrer atmosfæren med Pirelli-røg. 

Bil Magasinet synes

Plus

Hurtig, brutal, ondskabsfuld

Minus

På en bane er vægten imod den

Vi synes

BMW M5 Competition er så politisk ukorrekt, som noget kan blive, og derfor elsker vi den! 

Når du aktiverer spjældene i udstødningen, brøler V8’eren fantastisk.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...