Ny BMW X5 i Atlanta, USA
Ny BMW X5 i Atlanta, USA © BMW

Første danske test af BMW's nye X5

Det er ikke nemt at få en 2.000 kg. tung firehjulstrækker i mandshøjde til at opføre sig ordentligt på asfalten, men det har BMW flere gange bevist med X5. Læs den

1. oktober 2018 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Vi er i Atlanta, USA, der siden præsentationen af den første BMW X5 i 1999, har lagt asfalt til både anden, tredje og nu fjerde generation X5. Kun et par timers kørsel herfra, i Spartanburg, ligger fabrikken, hvor X5 bliver bygget.

© BMW

Hvad er nyt i BMW X5?

Det er ikke nemt at få en 2.000 kg. tung firehjulstrækker i mandshøjde til at opføre sig ordentligt på asfalten, men det har BMW bevist med X5, allerede med den første generation, at det kan de. Siden første generation har X5 været blandt de få SUV’er i klassen, der ikke bliver skræmt så snart vejen bugter sig. 

Det samme gælder den nye, der med ny luftundervogn samtidig er mere komfortabel og nu også habil i naturen, hvor asfalten slutter – specielt kombineret med offroadpakken, der blandt andet giver individuelle køreprogrammer alt efter om vi skal forcere sne, sand, grus eller sten. Luftundervognen, der nu har luft på både for- og bagaksel, hjælper også på komforten, hvor forgængeren kunne føles en smule stivbenet er oplevelsen mere flydende i den nye.

Motorprogrammet spænder over to dieselmotorer samt en benzin. Den mest sælgende i Danmark bliver X5 30d; Den 6-cylindrede rækkemotor yder 265 diesel hk og 620 Nm. Kraftoverskuddet er mere end rigeligt, men forventer du alligevel lidt mere, når du skal forbi forankørende, kommer X5 M50D, der er samme dieselmotor men her monteret med fire turboer og en ydelse på 400 hk og 760 Nm. På det danske marked får vi også X5 40i med en 6-cylindret benzinmotor og 340 hk.

Indenfor i BMW X5

Kabinen er også ny, men giver ikke helt samme wow-effekt som for eksempel Audi Q7, hvor følelsen af fremtid for alvor har taget over. I stedet er der i X5 lagt vægt på funktionalitet med to 12,3” skærme og BMW iDrive med drejeknappen på instrumentbordet. 

Infotainmentskærmen indeholder desuden det nye Operation 7.0 styresystem, der opdateres automatisk hjemme i garagen og med tiden vil indeholde et hav af nye teknologier og funktioner. For eksempel vil alle portable data kunne overføres fra bil til bil. Det vil sige, at hvis du for eksempel låner din kammerats BMW logger du blot ind med din BMW-bruger, hvorefter systemet hiver dine data ned fra skyen og skærmen ser ud som i din egen bil.

Læs meget mere om designet, køreoplevelsen og funktionerne i den nye BMW X5 i næste nummer af Bil Magasinet.

© BMW

Hvem er konkurrenterne?

Den nye BMW X5 skal tage kampen op mod blandt andre Audi Q7, Volvo XC90 og ikke mindst den helt nye Mercedes Benz GLE, der bliver præsenteret på Paris Motor Show i denne måned. X5 kommer standard med X-line udstyr og metallak på det danske marked til 1.061.353 kr. for en 30d, som bliver billigste variant. Til sammenligning starter Volvo XC90 på 1.020.780 kr. og Audi Q7 på 1.150.762 kr.


Hvornår lanceres BMW X5?

Forhandlerne herhjemme holder dansk lancering den 24. november.


© BMW

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.